Economy and Entrepreneurship

Economy and Entrepreneurship

Методичні аспекти вимірювання стратегічної результативності підприємств металургійної галузі

Methodical aspects of strategic performance measurement of the metallurgical enterprises

DOI:

10.33111/EE.2019.42.YangolH

Анотація: У статті подано розроблений для підприємств металургійної галузі концептуально-методологічний підхід до вимірювання синтетичного показника стратегічної результативної діяльності та його складових, який передбачає вимір результатів у трьох ключових напрямах: фінансовому, діловому та соціоорієнтованому. Такі напрями відображають досягнення необхідних ключових цінностей як умов забезпечення високих результатів: прибутковості, інноваційності, конкурентоспроможності, інвестиційної привабливості та наслідування принципам сталого розвитку та корпоративної соціальної відповідальності. Наведено теоретично-прикладні засади проведення бенчмаркінгу глобальних лідерів галузі з метою виявлення ключових факторів успіху для забезпечення високих стратегічних результатів. Сформовано систему оцінювання показників за кожним з напрямків виміру.
Abstract: The article presents a unique conceptual methodical approach to measuring the synthetic indicator of strategic performance level (LSP) and its components that is unique to enterprises in the metallurgical industry, that was identified during benchmarking global enterprises-global industry leaders. The presented methodology for strategic performance measuring is based on the universal and specific key factors of the success of global leaders in the metallurgical industry and is an original instrument for measuring the level of achievement of the strategic goals of metallurgy enterprises.
According to the analysis of best practice enterprises of the industry, their strategies have a tripartite focus: on financial development, high value propositions and sustainable development. Thus, the strategic benchmarks of leading industry leaders are aligned with the principles of customer oriented (CRM) and corporate socially oriented (CRS) management, based on the principles of sustainable development and continuous innovation-oriented improvement (ie using a process management approach). With the aim of realizing strategic benchmarks, which in actual fact contribute to the leading place of the selected companies in the economy of the industry, the leaders of metallurgy identified key competitive advantages as values, providing strategic results, universal of which one can determine: 1) their profitability; 2) innovative commitment; 3) competitiveness of products; 4) active investment policy; 5) sustainable development. The listed key values made it possible to distinguish three key areas for measuring strategic performance: financial (financial performance indicators), business (business activity indicators), society sustainability related management. Thus, the article reviewed theoretical and applied principles of benchmarking of global industry leaders are presented in order to identify key success factors for providing high strategic results. There is the system of estimation of indicators for each of the directions of measurement was formed.
Ключові слова: стратегічна результативність, бенчмаркінг, металургія, вимірювання результативності, сталий розвиток
Key words: strategic performance, benchmark, metallurgy, performance measuring, sustainability
УДК: 65.011.1
UDC: 65.011.1

JEL: D91 L21 L61 M14 M21 M41

To cite paper
In APA style
Yangol, H. (2019). Methodical aspects of strategic performance measurement of the metallurgical enterprises. Economy and Entrepreneurship, 42, 37-52. http://doi.org/10.33111/EE.2019.42.YangolH
In MON style
Янголь Г.В. Методичні аспекти вимірювання стратегічної результативності підприємств металургійної галузі. Економіка та підприємництво. 2019. № 42. С. 37-52. http://doi.org/10.33111/EE.2019.42.YangolH (дата звернення: 14.03.2025).
With transliteration
Yangol, H. (2019) Metodychni aspekty vymiriuvannia stratehichnoi rezultatyvnosti pidpryiemstv metalurhiinoi haluzi [Methodical aspects of strategic performance measurement of the metallurgical enterprises]. Economy and Entrepreneurship, no. 42. pp. 37-52. http://doi.org/10.33111/EE.2019.42.YangolH [in Ukrainian] (accessed 14 Mar 2025).
# 42 / 2019 # 42 / 2019
Download Paper
56
Views
15
Downloads
0
Cited by

  1. Bala. V.B.. Keshan N.K.. and Mohandas P. T.V. (2009) «Performance Metrics Maturity Model: Strategy Aligned Integrated Linked Scoring System». Journal of Cost Management. 23 (6): 5-14
  2. Barrientos Baeza M.M. (2015). Business Models and Perfonnance Measurement: a framework proposal and a case study, %20M artin %20Barrientos.pdf.; URL:https://www.politesi.polimi.it/bitstream/10589/108074/l/Thesis
  3. Chen. C.K.. Songsithipomchai S.. and Jang J.Y. (2012) «Does Kanji's Business Excellence Model Work Well? A Study from the Measurement Aspect», in Kachitvichyanukul V.. H.T. Luong, and R. Pitakaso (eds.). Proceedings of the Asia Pacific Industrial Engineering & Management Systems, pp. 991-1002.
  4. Neely A.. Adams C.. Crowe P.. (2001) «The perfonnance prism in practice». Measuring Business Excellence, Vol.
  5. Issue: 2, pp.6-13, https://doi.org/10.1108/13683040110385142 5. Ahnstrom. P._ Andersson. C.. Oberg. A. E. at al. (2017). Sustainable and resource efficient business perfonnance measurement systems. The handbook. Molndal. Sweden: Billes Tryckeri.
  6. World Steel Association, Official site, URL: https://www.worldsteel.org/