
Economy and Entrepreneurship
ISSN 2522-459X
Імперативи розвитку сфери міжнародного туризму та гостинності
The imperatives of the development of international tourism and hospitality
DOI:
10.33111/EE.2019.42.GrynkoT
Анотація: У статті досліджено динаміку та імперативи розвитку міжнародного туризму та гостинності. Визначено головні фактори, які обумовлюють розгортання сучасних трендів у сфері туризму та гостинності. Розглянуто тенденції зростання видів туризму та послуг гостинності, збільшення обсягу інноваційних рішень, посилення впливу сфери туризму та гостинності на суспільний розвиток, трансформацію факторів розвитку туризму та гостинності. Визначено детермінанти, які здійснюють визначальний вплив на туристичні потоки: транснаціоналізація, інтелектуалізація, інформатизація, соціалізація, активізація мобільності населення, атомізація суспільства, які зумовлять сталий розвиток суб’єктів туризму та гостинності.
Abstract: The article investigates the dynamics and imperativesof the development of international tourism and hospitality. The main factors that determine the development of modern trends in tourism and hospitality are identified. The tendencies of growth of kinds of tourism and hospitality services, increase of volume of innovative decisions, strengthening of influence of sphere of tourism and hospitality on social development, transformation of factors of development of tourism and hospitality are considered. Determinants that have a decisive influence on tourist flows are identified: transnationalization, intellectualization, informatization, socialization, activation of population mobility, atomization of society, which predetermine sustainable development of tourism and hospitality subjects.
Accordingly, the following activities can be promising directions for the development of international tourism and hospitality. At the global level: to intensify the coordination activities of international organizations, regional associations of countries and TNCs in the field of positivist development of the international tourist market. At the macro level, state authorities should improve regulation: legislative policy, economic policy, and socio-cultural policies. At the meso-level, to intensify cooperation between enterprises, to distribute network and associative structures, to create conglomerates and centers of cooperation with enterprises of other spheres of economy, science and education, to create regional centers of visa and information services, new standards of service. At the micro level: creation of new tourist products and services, improvement of existing tourist goods and services, improvement of the quality of tourist services, automation of production processes, ecologization of service technologies, popularization of tourism enterprises in the Internet environment, establishment of constant contacts with clients, application of progressive forms of management, implementation of logistics in management.
Ключові слова: імперативи, фактори, розвиток, міжнародний туризм, гостинність
Key words: imperatives, factors, development, international tourism, hospitality
УДК: К338.488.2
UDC: К338.488.2
JEL: F20
To cite paper
In APA style
Grynko, T. (2019). The imperatives of the development of international tourism and hospitality. Economy and Entrepreneurship, 42, 183-192. http://doi.org/10.33111/EE.2019.42.GrynkoT
In MON style
Гринько Т.В. Імперативи розвитку сфери міжнародного туризму та гостинності. Економіка та підприємництво. 2019. № 42. С. 183-192. http://doi.org/10.33111/EE.2019.42.GrynkoT (дата звернення: 14.03.2025).
With transliteration
Grynko, T. (2019) Imperatyvy rozvytku sfery mizhnarodnoho turyzmu ta hostynnosti [The imperatives of the development of international tourism and hospitality]. Economy and Entrepreneurship, no. 42. pp. 183-192. http://doi.org/10.33111/EE.2019.42.GrynkoT [in Ukrainian] (accessed 14 Mar 2025).

Download Paper
56
Views
19
Downloads
0
Cited by
- Buryi S.A. Innovatsimyi potentsial u sferi hotelno-restoraimoho biznesu ta turyzmu / S.A. Buryi // Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichny nauky. — 2014. — № 5. — T.2. — S. 201 — 205.
- Zaremba P.A. Konkurentosposobnost obuektov yndustryy hostepryymstva: faktomi у modely / P.A. Zaremba // Efektyvna ekonomika. — 2011. — № 4. — Rezhym dostupu: ?op=l&z=511. http://www.economy.nayka.com.ua/
- Kalchenko O.M. Teoretychni aspekty iimovatsiinoi diialnosti pidpryiemstv turystychnoi haluzi / O.M. Kalchenko // Visnyk Chemihivskoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu : zb. nauk. prats. — Chernihiv : ChDTU, 2011. —№ 4 (54). — S. 147-155.
- Liubymova L.A. Fakton>i у ykh vlyianye na razvytye hostynychnorestorannoho byznesa / L.A. Liubymova, S.N. Moreva // Sotsyalnookonomycheskye yavlenyiaу protsessbi. — 2013. — № 10. — S. 93-96.
- Milashovska O.I. Innovatsiinyi potentsial pidpryiemstv hotelnorestoraimoho biznesu rehionu / O.I. Milashovska, A.V. Hrianylo, M.M. Udut // Ekonomika і suspilstvo. — 2017. — № 8. — S. 431-435.
- Sardak S.3. НІоЬаІпьіе faktorbi у perspektyvui razvytyia otelnorestorannoho byznesa / S.3. Sardak, M. Narro Tuma // Infrastruktura rynku. — 2017. — № 13. — Rezhym dostupu do zhumalu: 2017_ukr/6.pdf. http://www.marketinfr.od.ua/joumals/2017/13
- Sardak S.E. Innovatsiini aspekty rozvytku mizhnarodnoho turyzmu / S.E. Sardak, A.S. Sarkisian // Ekonomichnyi prostir. — 2018. — № 138. — S. 18 —28. DOI: 10.30838/P.ES.2224.231018.18.243.
- Grynko T.V. Franchising as a tool for organizational culture formation in tourism / T.V. Grynko, O.P. Krupskyi // Actual Problems in Economics. — 2015. — № 163. — R. 145-154.
- Grynko T.V. Organizational Culture and Image As a Factor in the Competitiveness of Tourism and Hotel Enterprises / T.V. Grynko, O.P. Krupskyi, I.V. Timar//National Economic Reform: experience of Poland and prospects for Ukraine: Collective monograph, V 3. — R. 252-270.
- Khmarskyi V. Relation between marketing expenses and banks financial position: Ukrainian reality / V. Khmarskyi, R. Pavlov // Benchmarking: An International Journal. — 2017. — №24(4). — S.903- 933. doi:10.1108/BIJ-02-2016-0026.
- Smirnova T. Formation of the brand the city as an innovative way to improve its attractiveness for tourism / T. Smirnova, I. Privamikova // European Journal of Management Issues. — 2015. — № 23(5). — R. 93- 100. doi:I0.15421/191526.
- UNWTO Tourism Highlights 2017 [Electronic resource]. — Access mode: https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284419029.