
Economy and Entrepreneurship
ISSN 2522-459X
Концептуальні підходи до визначення поняття «корпоративне підприємництво» та його типологізація
Conceptual approaches to definition of the concept «corporate entrepreneurship» and its typologies
DOI:
10.33111/EE.2019.43.MysyliukV
Анотація: У статті проаналізовано еволюцію підходів до визначення поняття «підприємництво» та надано узагальнене розуміння сутності феномену підприємництва. Виокремлено такі принципи підприємницької діяльності: реалізація підприємницької ініціативи, економічна свобода, прийняття комерційного ризику, створення нових комбінацій ресурсів, інноваційність. Продемонстровано плюралізм у трактуванні поняття «корпоративного підприємництва» та наведено його авторське визначення. Наведено принципи корпоративного підприємництва (інноваційність, мобілізація зусиль усього колективу) та якісні зміни, що привносить корпоративне підприємництво у діяльність суб'єкта господарювання.
Надано перелік можливих ситуацій, коли управлінські рішення варто приймати на основі концепції корпоративного підприємництва.
Досліджено типи корпоративного підприємництва та характеристики, що об’єднують ці типи. Надано висновок щодо необхідності подальшої структуризації компонентів концепту корпоративного підприємництва.
Abstract: The evolution of approaches to defining the concept of «entrepreneurship» was analyzed. A generalized understanding of the essence of the phenomenon of entrepreneurship was provided.
Entrepreneurial initiative, economic freedom, acceptance of commercial risk, creation of new combinations of resources, innovativeness were distinguished as main principles of entrepreneurial activity.
Pluralism of the interpretation of the concept of «corporate entrepreneurship» was demonstrated. An author’s definition of the concept «corporate entrepreneurship» was given. The interchangeable usage of the concepts «corporate entrepreneurship», «intrapreneurship» and «internal corporate entrepreneurship» was demonstrated. The principles of corporate entrepreneurship as innovativeness and mobilization of efforts of the whole team were presented. It was stated that corporate entrepreneurship brings qualitative changes to the process of functioning of an entity. The list of possible situations when management decisions should be made on the basis of the concept of corporate entrepreneurship was given. The typology of corporate entrepreneurship was investigated. Four main types of corporate entrepreneurship were distinguished (corporate venture creation, intrapreneurship or internal entrepreneurship, organizational transformation and breaking industry rules). Common characteristics of different types of corporate entrepreneurship were presented. These characteristics include: creation and usage of innovations (products, services and technologies); involvement of additional resources and/or their new placement; learning, which leads to the creation of new organizational competencies and potentials; projected financial results should exceed the efficiency of the current allocation of resources; uncertainty of results and ability to innovate leads to increased risk. It was concluded that further structuring of the components of the concept of corporate entrepreneurship were necessary.
Ключові слова: підприємництво, корпоративне підприємництво, інтрапренерство, стратегічне підприємництво, організаційні компетенції
Key words: entrepreneurship, corporate entrepreneurship, intrapreneurship, strategic entrepreneurship, organizational competencies
УДК: 330.3
UDC: 330.3
JEL: O31
To cite paper
In APA style
Mysyliuk, V. (2019). Conceptual approaches to definition of the concept «corporate entrepreneurship» and its typologies. Economy and Entrepreneurship, 43, 23-38. http://doi.org/10.33111/EE.2019.43.MysyliukV
In MON style
Мисилюк В.С. Концептуальні підходи до визначення поняття «корпоративне підприємництво» та його типологізація. Економіка та підприємництво. 2019. № 43. С. 23-38. http://doi.org/10.33111/EE.2019.43.MysyliukV (дата звернення: 14.03.2025).
With transliteration
Mysyliuk, V. (2019) Kontseptualni pidkhody do vyznachennia poniattia «korporatyvne pidpryiemnytstvo» ta yoho typolohizatsiia [Conceptual approaches to definition of the concept «corporate entrepreneurship» and its typologies]. Economy and Entrepreneurship, no. 43. pp. 23-38. http://doi.org/10.33111/EE.2019.43.MysyliukV [in Ukrainian] (accessed 14 Mar 2025).

Download Paper
45
Views
22
Downloads
0
Cited by
- Antoniuk D. A. Bahatorivneva struktumo-dynamichna model pidpryiemnytstva / D. A. Antoniuk, A. I. Mokii, K. I. Antoniuk. // Teoretychni i praktychni aspekty ekonomiky ta intelektualnoi vlasnosti. — 2016. — № 14: 70-71. [in Ukrainian],
- Asaul A. N. Orhanyzatsyia predprynymatelskoi deiatelnosty: uchebnyk / A. N. Asaul. — SPb.: ANO YP3V, 2009. [in Russian],
- Vatamaniuk O. Z. Evoliutsiia ta suchasne rozuminnia katehorii «Pidpryiemets» v ekonomichnii nautsi / O. Z. Vatamaniuk, M. M. Vatamaniuk // Naukovyi visnyk NLTU Ukrainy. Seriia ekonomichna. — 2017. — Vyp. 27(2): 42—47. [in Ukrainian],
- H.V. Shyrokova, V.A. Sarycheva, E.Iu. Blahov, A.V. Kulykov. Vnutryfyrmennoe predprynymatelstvo: podkhody k yzuchenyiu voprosa. Nauchnyi doklad № l(R)-2008 SPb.: Tsentr predprynymatelstva Vysshei shkoly menedzhmenta SPbHU, 2008. [in Russian],
- Prcdprynymatclstvo y malyi byznes v sovremennom hosudarstve: upravlenye razvytyem / L. A. Kolesnykova. — Moskva: «Novyi Lohos», 2000. [in Russian].
- Kolot V. M. Pidpryiemnytstvo: orhanizatsiia, efektyvnist, bizneskultura : navch. posib. / V. M. Kolot, I. M. Riepina, O. V. Shcherbyna. — Kyiv: KNEU, 2009. (2-he vyd., pererob. ta dop.). [in Ukrainian].
- Sarycheva V. Rost fynny na osnove dynamycheskykh sposobnostei: rezultaty ompyrycheskoho yssledovanyia [Elektronnyi resurs] / V. Sarycheva — Rezhym dostupu do resursu: 475355/Sarychev.doc. [in Russian]. https://www.hse.ru/data/2010/03/30/1217
- Burgelman R. A. Corporate entrepreneurship and strategic tnanagement: Insights from a process study / R. A. Burgelman. // Management Science. — 1983. — №29. — pp. 1349-1364.
- Burgelman R. A. Designs for corporate entrepreneurship / R. A. Burgelman. // California Management Review. — 1984. — № 26 (2). — pp.154-166.
- Christensen K. S. A classification of the corporate entrepreneurship umbrella: labels and perspectives / Karina Skovvang Christensen. // Int. J. Management Enterprise Development. — 2004. — №1 (4). — pp. 301-315.
- Covin J. Corporate Entrepreneurship and the Pursuit of Competitive Advantage / J. Covin, M. Miles. // Entrepreneurship Theory and Practice. — 1999.—pp. 47-63.
- Dess G. Emerging Issues in Corporate Entrepreneurship / G. G. Dess, R. D. Ireland, S. A. Zahra, S.W. Floyd, J.J. Janney, P.J. Lane. // Journal of Management. — 2003. — №29 (3). — pp. 351-378.
- Gündogdu M. Ç. Re-Thinking Entrepreneurship, Intrapreneurship, and Innovation: A Multi-Concept Perspective / Mehmet Çagn Gündogdu. // Procedia — Social and Behavioral Sciences. — 2012. — № 41. — pp. 296-303.
- Guth W. D. Guest editors' introduction: Corporate entrepreneurship / W. D. Guth, A. Ginsberg. // Strategic Management Journal. — 1990. — pp. 5-15.
- Hôglund L. Affinities in Corporate Entrepreneurship — a Literature Review / Linda Hôglund. // Marketing and Entrepreneurship. — 2009. — pp. 1-17.
- Penrose E. The Theory of the Growth of the Finn / E. Penrose. — Oxford: Oxford University Press, 1995. — 272 p.
- Peterson R. Entrepreneurship in Organizations: Evidence from the Popular Music Industry / R. Peterson, D. Berger. // Administrative Science Quarterly. — 1971. — №1. — pp. 97-106.
- Sakhdari K. Corporate Entrepreneurship: A Review and Future Research Agenda / Kamal Sakhdari. // Technology Innovation Management Review. — 2016. — №6(8). —pp. 5-18.
- Shanna P. Toward a Reconciliation of the Definitional Issues in the Field of Corporate Entrepreneurship / P. Shanna, J. J. Chrisman. // Entrepreneurship Theory and Practice. — 1999. —pp. 11-27.
- Thornberry N. Corporate Entrepreneurship: Antidote or Oxymoron? / Neal Thornberry. // European Management Journal. — 2001. — №5. — pp.526-533.
- Stopford J. Creating Corporate Entrepreneurship / J. Stopford, C. Baden-Fuller. // Strategic Management Journal. — 1994. — №7. — pp.521-536.
- Zahra S. A. Corporate entrepreneurship and financial performance: The case of management leveraged buyouts / S. A. Zahra. // Journal of Business Venturing. — 1995. — №3. —pp. 225-247.
- Zahra S. A. Governance, ownership, and corporate entrepreneurship: The moderating impact ofindustry technological opportunities / S. A. Zahra. // Academy of Management Journal. — 1996. —№39 (2). — pp. 1713-1735.