
Economy and Entrepreneurship
ISSN 2522-459X
Проблеми кон’юнктури ринків у забезпеченні ефективності маркетингу і комерції підприємств
Problems of market conjuncture in ensuring the efficiency of marketing and commercial enterprises
DOI:
10.33111/EE.2020.44.KryveshchenkoV_IakovenkoA
Анотація: У статті критично досліджено основні тенденції еволюції концепцій і підходів у визначенні та дослідженні кон’юнктури ринків, у спеціальному науково-практичному моделюванні та оці- нюванні параметрів станів товарних ринків. Конструктивно опра- цьовано проблематику та актуальні аспекти явищ і процесів, що визначають ефективність маркетингу та комерції підприємств, пов’язані з кон’юнктурними дослідженнями. Показано роль і значущість системних інтерпретацій та підходів до оцінювання і прогнозування кон’юнктури ринків за розвитку глобальної економіки інноваційного типу, зростання невизначеності та турбулентності соціально-економічного середовища. Акцентовано увагу на проблемах передбачення і методах проактивного запобігання кризо- вих ситуацій і масштабних ризиків для бізнесу. Ідентифіковано значущі резерви підвищення результативності методичних підходів, а також бізнес-моделей українських підприємств, у розвитку логістичних систем, його інвестиційного забезпечення з урахуванням умов України, а також поточних і довгострокових тенденцій глобального ринку. Розроблено конкретні науково-практичні рекомендації з результативною їх апробацією, що демонструється прикладами реалізації пропонованих підходів.
Abstract: The article critically examines the main trends in the evolution of concepts and approaches in the definition and study of market conjuncture, in special scientific and practical modeling and evaluation of the parameters of the state of commodity markets. The issues and topical aspects of phenomena and processes that determine the effectiveness of marketing and commerce of enterprises related to market research have been constructively studied. The role and significance of systemic interpretations and approaches to assessing and forecasting market conjuncture in the development of a global economy of innovative type, increasing uncertainty and turbulence of the socio-economic environment are shown. Emphasis is placed on the problems of anticipation and methods of proactive crisis prevention and large-scale risks for business. Promising achievements of modern science in this area are identified; significant reserves for improving the effectiveness of methodological approaches, as well as business models and practices of Ukrainian enterprises, their marketing and commercial activities are identified.
The inadmissibility of superficial theorizing, of focusing on the generation of new concepts and the accumulation of multidimensional descriptions in market researches is proved. More acceptable than search for new productive hypotheses is a consistent and wellorganized verification of the truth of existing ideas, focused on solving pressing problems of the economy, the activities of enterprises. The conclusions of the study indicate the existence of all necessary prerequisites for the effective application of modern models of proactive study of conditions and trends in market conjuncture, on the methodological basis of a system approach. Applied research in this direction is promising and will determine the direction of future publications.
Ключові слова: кон’юнктура ринків, дослідження, прогнозуван- ня, ефективність, маркетинг, комерція, підприємство
Key words: market conjuncture, research, forecasting, efficiency, marketing, commerce, enterprise
УДК: 338.2; 338.984
UDC: 338.2; 338.984
JEL: L10 M11
To cite paper
In APA style
Kryveshchenko, V., & Iakovenko, A. (2020). Problems of market conjuncture in ensuring the efficiency of marketing and commercial enterprises. Economy and Entrepreneurship, 44, 46-55. http://doi.org/10.33111/EE.2020.44.KryveshchenkoV_IakovenkoA
In MON style
Кривещенко В.В., Яковенко А.К. Проблеми кон’юнктури ринків у забезпеченні ефективності маркетингу і комерції підприємств. Економіка та підприємництво. 2020. № 44. С. 46-55. http://doi.org/10.33111/EE.2020.44.KryveshchenkoV_IakovenkoA (дата звернення: 14.03.2025).
With transliteration
Kryveshchenko, V., Iakovenko, A. (2020) Problemy kon’iunktury rynkiv u zabezpechenni efektyvnosti marketynhu i komertsii pidpryiemstv [Problems of market conjuncture in ensuring the efficiency of marketing and commercial enterprises]. Economy and Entrepreneurship, no. 44. pp. 46-55. http://doi.org/10.33111/EE.2020.44.KryveshchenkoV_IakovenkoA [in Ukrainian] (accessed 14 Mar 2025).

Download Paper
64
Views
17
Downloads
0
Cited by
- Pejn E`. Rukovodstvo po CRM. Put` k sovershenstvovaniyu menedzhmenta klientov / E`. Pejn. — Minsk: Grevczov Pablisher, 2007. — 384 s.
- Pavlenko A. F., Vojchak A. V. Marketing: pi`druchnik / A. F. Pavlenko, A. V. Vojchak. — K.: KNEU, 2003. —s. 58.
- Vojchak A.M., Fedorchenko A.V. Marketingovi` dosli`dzhennya: pi`druchnik / A.V. Vojchak, A.V. Fedorchenko. — K. : KNEU, 2007. — 408 s.
- Kondrat`ev N. D. Bol`shie czikly` kon`yunktury` i teoriya predvideniya: Izbranny`e trudy` / N. D. Kondrat`ev. — M. : E`konomika, 2002. — 767 s.
- Ovchinnikova M.O. Rol` czi`noutvorennya v formuvanni` rinkovikh vi`dnosin / M.O. Ovchinnikova //Aktual`ni` problemi ekonomi`ki. — 2004. — С. 117-123.
- Velikij tlumachnij slovnik suchasnoyi ukrayins`koyi movi / Gol.red.: V.T. Busel. — K.: I`rpi`n`: VTF “Perun”, 2002. — c.610.
- Ratushnij Yu.M. Metodologi`chni` osnovi sistemi strategi`chnogo moni`toringu // Problemi formuvannya rinkovoyi ekonomi`ki. — Vipusk 8. — K.: KNEU, 2000. — S. 149-157.
- Tugan-Baranovskij M.I. Promy`shlenny`e krizisy`. Ocherki iz soczial`noj istorii Anglii / M.I. Tugan-Baranovskij. — K.: Naukova dumka, 2004. — 386 s.
- Shumpeter J. A. Kapitalizm, soczializm i demokratiya: Per. s angl./ J. A. Shumpeter. — M.: E`konomika, 1995. — 540s.
- Shumpeter J. A. Istoriya e`konomicheskogo analiza: V 3 t. / J. A. Shumpeter — SPb.: E`konomicheskaya shkola, 2004. — T. 1 — 494 s.
- Garaedagi Dzh. Sistemnoe my`shlenie: Kak upravlyat` khaosom i slozhni`mi proczesami. Platforma dlya modelirovaniya arkhitektury` biznesa / Dzh. Garaedagi. — Minsk: Grevczov Pablisher, 2007. — 408 s.