
Economy and Entrepreneurship
ISSN 2522-459X
Моніторинг ефективності маркетингу і розвитку спільнот споживачів бренду
Monitoring the efficiency of marketing and development of brand consumer communities
DOI:
10.33111/EE.2020.44.ShafalyukM_ShafalyukA
Анотація: В статті доводиться, що особлива увага підприємств має приділятися моніторингу ефективності маркетингу і розвитку спільнот споживачів брендів. Показано, що однією з причин труднощів і проблем, які пов’язані з характеристиками і взаємозв’язками змінних, важливих для процедур маркетингового моніторингу кон’юнктури товарних ринків і розвитку спільнот споживачів брендів, є суб’єктність сприйняття економічних взаємодій і оцінок ефективності. Сучасні інформаційнотехнологічні можливості на фоні безпрецедентного ускладнення розвитку ринків забезпечують, з одного боку, зростання значущості моніторингу серед інших спеціальних інструментів маркетингу, з іншого, досяжність високого рівня інтерактивності зв’язків у глобальних економічних системах відкритого типу. Нові технології кардинально зменшують масштаб інвестицій, необхідних для забезпечення успішності експериментів і ре- зультативності моніторингу.
Abstract: Particular attention in industrial enterprises should be paid to monitoring the efficiency of marketing and community consumer development of brands. Top managers must identify the key principles, methodology and technologies of interaction of participants in the process of enterprise management. One of the reasons for the difficulties and problems associated with the characteristics and relationships of variables that are important for the procedures of marketing monitoring of commodity markets is the subjectivity of the perception of economic interactions and performance evaluations. Fundamentally new approaches to the development of systems for monitoring the effectiveness of marketing and development of consumer communities of brands, based on the capabilities of modern digital technologies to support interactive interactions of enterprises directly with consumers and other market participants, form a more realistic and applied understanding of economies at different levels. Modern information technology capabilities against the background of unprecedented complexity of market development provide, on the one hand, the growing importance of monitoring among other special marketing tools, on the other hand, the achievement of a high level of interactivity in global economic systems. Although their basic principles and directions of monitoring the effectiveness of marketing and development of brand consumer communities in science are not completely substantiated, but new technologies, on the one hand, radically reduce the scale of investment, on the one hand, high coverage of target audiences by interactive exchanges of information that is important and representative for marketing decisions.
Methodologies and performance for monitoring the efficiency of marketing and community consumer development of brands in development of economic systems need further improvement. That will be the subject of the future publications.
Ключові слова: моніторинг, ефективність, маркетинг, розвиток спільнот споживачів, бренди
Key words: monitoring, efficiency, marketing, development of consumer communities, brands
УДК: 338.2; 338.984
UDC: 338.2; 338.984
JEL: L10 M11
To cite paper
In APA style
Shafalyuk, M., & Shafalyuk, O. (2020). Monitoring the efficiency of marketing and development of brand consumer communities. Economy and Entrepreneurship, 44, 56-65. http://doi.org/10.33111/EE.2020.44.ShafalyukM_ShafalyukA
In MON style
Шафалюк М.С., Шафалюк О.К. Моніторинг ефективності маркетингу і розвитку спільнот споживачів бренду. Економіка та підприємництво. 2020. № 44. С. 56-65. http://doi.org/10.33111/EE.2020.44.ShafalyukM_ShafalyukA (дата звернення: 14.03.2025).
With transliteration
Shafalyuk, M., Shafalyuk, O. (2020) Monitorynh efektyvnosti marketynhu i rozvytku spilnot spozhyvachiv brendu [Monitoring the efficiency of marketing and development of brand consumer communities]. Economy and Entrepreneurship, no. 44. pp. 56-65. http://doi.org/10.33111/EE.2020.44.ShafalyukM_ShafalyukA [in Ukrainian] (accessed 14 Mar 2025).

Download Paper
60
Views
17
Downloads
0
Cited by
- Doyl P. Marketing orientirovannyiy na stoimost. SPb.: Piter, 2002. — 544 s.
- Kokinz G. Upravlenie rezultativnostyu: Kak preodolet razryiv mezhdu ob'yavlennoy strategiey i realnyimi protsesami / G. Kokinz. — M.: Alpina Biznes Buks, 2007. — 315 s.
- Fіlonov V.І. Marketing ta efektivnіst’ pіdpriyemstva: dis. kand. ekon. nauk: 08.00.04. K.: KNEU, 2013.
- Ratushnij Yu.M. Metodologi`chni` osnovi sistemi strategi`chnogo moni`toringu // Problemi formuvannya rinkovoyi ekonomi`ki. — Vipusk 8. — K.: KNEU, 2000.-S.149-157.
- Garaedagi Dzh. Sistemnoe my`shlenie: Kak upravlyat` khaosom i slozhni`mi proczesami. Platforma dlya modelirovaniya arkhitektury` biznesa / Dzh. Garaedagi. — Minsk: Grevczov Pablisher, 2007. — 408 s.