
Economy and Entrepreneurship
ISSN 2522-459X
Адаптація глобадьної маркетингової стратегії ТНК із запуску нової продукції на локальному ринку. На прикладі ринку електроніки
Adaptation of TNCs global launch marketing strategy for new products on the local market. Electronics market case
DOI:
10.33111/EE.2020.44.SkorikK
Анотація: У статті розглянуто процес адаптації глобальної маркетингової стратегії ТНК на прикладі ринку електроніки в Україні. Розглядаються етапи, які необхідно узгодити для планування запуску продукції та маркетингової стратегії на локальних ринках країн. Зокрема це перегляд показників діяльності бізнесу за попередні періоди, визначення ринкового прогнозу та цілей показників продажу на майбутній плановий період і розгляд етапів адаптації та планування глобальної стратегії на локальному ринку.
Abstract: The main purpose of the article is to study the process of TNCs global marketing strategy adaptation using example of the electronics market in Ukraine. The stages to be agreed during product and marketing strategy launch planning in the local domestic markets. In particular we will review stages — 1) revision of the business performance indicators for previous periods; 2) the definition a market goals and sales indicators for the forthcoming planning period; 3) finally steps of product launch adaptation and planning of global strategy on domestic market.
Correct channel management and product mix between partners is the core of marketing strategy. For many years BTL component and mainly retail component was dominant for electronics market.
Thus marketing strategy include combination of PR, ATL, BTL projects. Marketing strategy budget plan together with yearly new product line launch could cost 5-10 % of local subsidiary budget.
The electronics market characterized by rapid changes in product lines, technologies, and the return on investments in R & D.
Therefore, local strategy implementation inaccuracies could result in large losses, due to the lack of time to eliminate errors accelerated by high depreciation of technologies. One technology quickly replaces another and quickly becomes outdated for the market. In this review we will check main stages of this process.
Marketing strategy adaptation format should be consensus between headquarter strategy vision and local market national features.
Freedom which subsidiary was is variable between markets and TNCs. Most TNCs in electronics prefer direct marketing management (mainly retail presence) and control from headquarter.
As we may know retail marketing management is strategic for whole business.
Ключові слова: глобальна маркетингова стратегія, запуск продукту, ринок електроніки, ланцюжок доданої вартості товарів електроніки, індекс середньої ринкової ціни, управління ланцюгами поставок, роздрібний маркетинг
Key words: global marketing strategy, product launch, electronics market, electronics products added value chain, average price index, supply chain management, retail marketing
УДК: 339.1
UDC: 339.1
JEL: M31
To cite paper
In APA style
Skorik, K. (2020). Adaptation of TNCs global launch marketing strategy for new products on the local market. Electronics market case. Economy and Entrepreneurship, 44, 143-151. http://doi.org/10.33111/EE.2020.44.SkorikK
In MON style
Скорік К.А. Адаптація глобадьної маркетингової стратегії ТНК із запуску нової продукції на локальному ринку. На прикладі ринку електроніки. Економіка та підприємництво. 2020. № 44. С. 143-151. http://doi.org/10.33111/EE.2020.44.SkorikK (дата звернення: 14.03.2025).
With transliteration
Skorik, K. (2020) Adaptatsiia hlobadnoi marketynhovoi stratehii TNK iz zapusku novoi produktsii na lokalnomu rynku. Na prykladi rynku elektroniky [Adaptation of TNCs global launch marketing strategy for new products on the local market. Electronics market case]. Economy and Entrepreneurship, no. 44. pp. 143-151. http://doi.org/10.33111/EE.2020.44.SkorikK [in Ukrainian] (accessed 14 Mar 2025).

Download Paper
53
Views
14
Downloads
0
Cited by
- The Changing Dynamics of the Global High Tech Industry. An analysis of key segments and trends. — Capgemini — 2011 — 28с. www.capgemini.com/high-tech
- Myoungjin Choi. Vladimir Bolotnikov. Samsung Electronics strategy. — 2014 — http://www.samsung.com/ua_ru/
- Myoungjin Choi. Vladimir Bolotnikov. Samsung Electronics strategy. — 2013 — http://www.samsung.com/ua_ru/