
Economy and Entrepreneurship
ISSN 2522-459X
Підвищення ефективності позиціонування та лояльності споживачів у розвитку брендів
Improving the efficiency of positioning and consumer loyalty in brand development
DOI:
10.33111/EE.2020.45.BukhtaS_ShafalyukA
Анотація: Критично проаналізовано ключові тенденції і підходи в еволюції концепцій ефективного бренду в системі маркетингового менеджменту підприємств. В статті досліджено та оцінено результативність класичних і сучасних підходів і моделей у розвитку взаємодій зі споживачами на стратегічному й тактичному рівнях бренд-менеджменту. Розроблено і обґрунтовано практичні рекомендації та методичні алгоритми для чіткої ідентифікації й розв’язання актуальної проблематики бізнесу у сфері розвитку сильних брендів. Демонструється значущість і брак системності в діагностиці проблем та управлінні розвитком сучасних брендів на ринках споживчих товарів, інтеграційних підходів і прийомів, що забезпечують довгострокового збереження цілісності концепцій брендів за необхідної їх постійної зміни, відповідно до запитів ринку, нових векторів прогресу.
Abstract: Key trends and approaches in the evolution of the concepts of effective brands in the marketing management system of enterprises are critically analyzed. The article examines and evaluates the effectiveness of classical and modern approaches and models in the development of interaction with consumers at the strategic and tactical levels of brand management. Practical recommendations and methodological algorithms have been developed and substantiated for a clear definition and solution of urgent business problems in the development of a strong brand. Some theses demonstrate the importance and lack of consistency in diagnosing problems and managing the development of modern brands in consumer markets, as well as deficit of integration approaches and methods that ensure the long-term integrity of brand concepts that need to be constantly changed in accordance with changing market demands and in accordance new vectors of progress.
It has been proven that the key to the image of strong brands is the effective integration of product quality, a proven and respected identity, and the provision of high added value through deep harmonization with the lives of consumers in the target market. It is possible and advisable to instrumentally formalize the aspects of emotionality in the assessment of brands and consumer purchasing behavior with their appropriate reflection in marketing strategies.
Possible vectors in the systematization of variations in consumer behavior and marketing decisions have been established, which make it possible to implement a three-stage algorithm for increasing the level of positive emotional attitude and consumer enthusiasm, as well as business efficiency.
Ключові слова: маркетинг, ефективність, позиціонування, лояльність споживачів, емоційність, розвиток, бренд
Key words: marketing, efficiency, positioning, consumer loyalty, emotionality, development, brand
УДК: 338.2; 338.984
UDC: 338.2; 338.984
JEL: L10 M11
To cite paper
In APA style
Bukhta, S., & Shafalyuk, O. (2020). Improving the efficiency of positioning and consumer loyalty in brand development. Economy and Entrepreneurship, 45, 93-101. http://doi.org/10.33111/EE.2020.45.BukhtaS_ShafalyukA
In MON style
Бухта С.В., Шафалюк О.К. Підвищення ефективності позиціонування та лояльності споживачів у розвитку брендів. Економіка та підприємництво. 2020. № 45. С. 93-101. http://doi.org/10.33111/EE.2020.45.BukhtaS_ShafalyukA (дата звернення: 14.03.2025).
With transliteration
Bukhta, S., Shafalyuk, O. (2020) Pidvyshchennia efektyvnosti pozytsionuvannia ta loialnosti spozhyvachiv u rozvytku brendiv [Improving the efficiency of positioning and consumer loyalty in brand development]. Economy and Entrepreneurship, no. 45. pp. 93-101. http://doi.org/10.33111/EE.2020.45.BukhtaS_ShafalyukA [in Ukrainian] (accessed 14 Mar 2025).

Download Paper
44
Views
15
Downloads
0
Cited by
- Aaker D. Sozdanie sil’nyh brendov / D. Aaker. — M.: Izd-vo: ID Grebennikova. 2003. — 440 s.
- Dzhouns Dzh. Filipp. Rol’ reklamy v sozdanii sil’nih brendov / Dzh. Filipp Dzhouns. — M.: Vil’jams, 2005. — 496 s.
- Field, P. The crisis in creative effectiveness. IPA. Retrieved from https://ipa.co.uk/media/7699/ipa_crisis_in_creative_effectiveness_2019.pdf (date: 22.10.2020).
- Kapferer Zhan-Noel’. Brend nazavzhdi: stvorennja, rozvitok, pіdtrimka cіnnostі brenda. Per. z angl. Є.V.Vіnogradovoj pіd zag. red. V. N. Domnіna / Zhan-Noel’ Kapferer. — M.: Vershina, 2007. — 448 s.
- Fertyuk S. V. Management of the development of company’s brands: dis. kand. ekon. nauk: 08.00.04. K.: KNEU, 2012.
- Rossiter Dzh. R., Persi L. Reklama i prodvizhenie tovarov. Per. s angl. pod red. L.A. Volkovoj / Dzh. R. Rossiter, L. Persi. — SPb.: Piter, 2001. — 656 s.