 
                        
                    Economy and Entrepreneurship
ISSN 2522-459X
                    Дослідження інформаційно-комунікаційних технологій підприємства в умовах цифрової економіки
Research of information and communication technologies of the enterprise in the condition of digital economy
DOI: 
                         10.33111/EE.2021.46.GontarevaI
Анотація: Розвиток комунікаційних технологій в Інтернеті призвів до перерозподілу зусиль підприємців на користь цифрових технологій. Стрімкий розвиток інтернет-технологій породжує нові форми комунікацій. Метою статті є дослідження особливостей застосування та впровадження інформаційно-комунікаційних технологій на підприємстві в умовах цифрової економіки.
Виділено особливості використання комунікаційних технологій в умовах цифрової економіки. Обґрунтовані основні етапи впровадження інтернет-комунікаційних технологій на підприємстві, визначено їх зміст та особливості імплементації на підприємстві.
Виділено чинники, які здатні найточніше і найоб’єктивніше оцінити ефективність інтернет-комунікацій на підприємстві. Сформульовано обмеження в оцінці ефективності застосування інструментів комунікаційних інтернет-повідомлень.
Abstract: The development of communication technologies on
the Internet has led to a redistribution of efforts of entrepreneurs in
favor of digital technologies. The rapid development of Internet technologies is giving rise to new forms of communication. The
purpose of the article is to study the features of the application and
implementation of information and communication technologies in the
enterprise in a digital economy.
The main stages of implementation of Internet communication
technologies at the enterprise are substantiated, which include:
determination of the target audience of the enterprise; approval of the
specific purpose of information transfer of both the predicted and
target (desired) response; creating the most communicative Internet
message (or influencing the target audience); analysis of methods of
message transmission or impact, as well as the selection of the most
optimal means of information and communication technologies;
evaluation of the results of the effectiveness of the use of information
and communication technologies and the impact on the target
audience, feedback analysis. The content and features of the
implementation of the sequence of implementation of Internet communication technologies at the enterprise are determined. Peculiarities
of using communication technologies in the conditions of digital
economy are singled out, which include: virtuality, globality, interactivity, openness of the system, deformalization of communication,
direct access.
The factors that are able to most accurately and objectively assess the
effectiveness of Internet communications in the enterprise. The
existence of a category of factors that are outside the sphere of
influence of the enterprise, also affects the quality of assessing the
effectiveness of the application of Internet communications. It is
substantiated that despite the conditions of existing difficulties in
assessing the effectiveness of the tools of communication Internet
messaging, this type of activity is necessary and is one of the priorities
in the enterprise in the digital economy.
Ключові слова: комунікаційна політика, цифрова економіка, інтернет-комунікації, підприємництво, оцінка ефективності
                            Key words: communication policy, digital economy, Internet communications, entrepreneurship, evaluation of the efficiency
                        УДК: 332.012:654:021
                            UDC: 332.012:654:021
                        JEL: D610 D890 L210
                                                 To cite paper                     
                    
                                                                 In APA style 
                                                                
                                                                                            
                            Gontareva, I. (2021). Research of information and communication technologies of the enterprise in the condition of digital economy. Economy and Entrepreneurship, 46, 37-47. http://doi.org/10.33111/EE.2021.46.GontarevaI
                                                    
                                                                
                                                                 In MON style 
                                                                                            
                            Гонтарева І.В. Дослідження інформаційно-комунікаційних технологій підприємства в умовах цифрової економіки. Економіка та підприємництво. 2021.  № 46. С. 37-47. http://doi.org/10.33111/EE.2021.46.GontarevaI (дата звернення: 01.11.2025).
                                                    
                                                                
                                                                
                                                                 With transliteration                             
                            Gontareva, I. (2021)  Doslidzhennia informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii pidpryiemstva v umovakh tsyfrovoi ekonomiky [Research of information and communication technologies of the enterprise in the condition of digital economy]. Economy and Entrepreneurship, no. 46. pp. 37-47. http://doi.org/10.33111/EE.2021.46.GontarevaI [in Ukrainian]  (accessed 01 Nov 2025).
                                             # 46 / 2021
                # 46 / 2021
            
            
                
                
                
                    
                                         Download Paper                 
                
                
                
                    
                        
                            
                            
                        
                            
                            
                        
                            
                            
                    
                                    
            
        
                                172
                            
                            
                                                                 Views                             
                        
                                41
                            
                            
                                                                 Downloads                             
                        
                                0
                            
                            
                                                                 Cited by                             
                        - Vakhovych I. M., Vakhovych V. R. (2017). Teoretychni pidkhody do formuvannya komunikatyvnoyi polityky pidpryyemstva. Ekonomichnyy forum. № 2. P. 187–192. [in Ukrainian]
- Holysheva YE. O., Kyrychenko T. V., Kovalenko YA. A. (2014). Osoblyvosti vykorystannya instrumentiv internet-marketynhu na pidpryyemstvi. Molodyy vchenyy. № 10. P. 53–56. [in Ukrainian]
- Hontareva I. V.(2019). Ekonomichna otsinka vartosti informatsiynoyi bezpeky pidpryyemnytsʹkoyi diyalʹnosti. Visnyk Khmelʹnytsʹkoho natsionalʹnoho universytetu. Seriya ekonomichni nauky. № 3 (270). S. 59–62. [in Ukrainian]
- Hudzʹ O.YE. (2019). Tsyfrova ekonomika: zmina tsinnostey ta oriyentyriv upravlinnya pidpryyemstvamy. Ekonomika. Menedzhment. Biznes. № 2 (24), 2018. P. 4–12. [in Ukrainian]
- Humenna O. V. Suchasni instrumenty tsyfrovoho marketynhu v systemi intehrovanykh marketynhovykh komunikatsiy. Naukovi zapysky NaUKMA. Ekonomichni nauky. 2016. Tom 185. P. 48–53. [in Ukrainian]
- Ivashova N. V., Ivanova T. YE. (2015). Zastosuvannya Internettekhnolohiy u marketynhu: mizhnarodnyy dosvid. Mekhanizm rehulyuvannya ekonomiky. №4. P. 36–45. [in Ukrainian]
- Maystro R. H., Vasylʹyeva K.V. (2015). Problemy otsinky komunikatsiynoyi diyalʹnosti v rozdribniy torhivli. Visnyk NTU «KHPI». № 60 (1169). S. 8–11. [in Ukrainian]
- Oklander M., Lytovchenko I. (2008). Kompleks internet-komunikatsiy u marketynhu. Marketynh v Ukrayini. 2008. №3. P. 29–35. [in Ukrainian]
- Pavlenko I. H. (2013). Komunikatsiyna polityka yak element systemy marketynhu pidpryyemstva u protsesakh suchasnoho komunikatsiynoho suspilʹstva. Akademichnyy ohlyad. № 1. P. 109–114. [in Ukrainian]
- Sirko A. V. (2020). Tsyfrova transformatsiya ekonomiky, biznesu ta upravlinnya: mozhlyvosti ta vyklyky. Osoblyvosti sotsialʹno-ekonomichnoho postupu natsionalʹnoyi ekonomiky v umovakh informatsiyno-tekhnolohichnykh vyklykiv: kolektyvna monohrafiya / Za nauk. red. k.e.n., prof. Kvasniy L.H., k.e.n., dots. Tatomyr I.L. Truskavetsʹ : Posvit. P. 269–278. [in Ukrainian]
- Dupoux, E. (2016). Cognitive Science in the era of Artificial Intelligence: A roadmap for reverse-engineering the infant languagelearner. Cognition. 173. P. 43–59. DOI: 10.1016/j.cognition.2017.11.008
- Gontareva I., Babenko V., Yevtushenko V., Voloshko N., Oliynyk Y. (2020). Efficiency of Information Management and Analysis for Industrial Entrepreneurship. Journal of Information Technology Management. 12(3). Р. 4–13.
- Wood, J. T. (2017). Communication in Our Lives: 8th Edition. Cengage Learning. 480 p.


