Economy and Entrepreneurship

Economy and Entrepreneurship

Методологічні аспекти оцінювання ефективності інтегрованих маркетингових комунікацій в інтернет-середовищі

Methodological aspects of evaluation of integrated marketing communications efficiency in the internet environment

DOI:

10.33111/EE.2021.47.BereziukV

Анотація: У статті актуалізовано проблематику формування ефективних маркетингових програм через застосування науковообгрунтованої методології оцінювання ефективності маркетингових комунікацій в інтернет-середовищі як частини системи інтегрованих маркетингових комунікацій. Досліджено проблеми та передумови ефективного використання інструментарію такого оцінювання, що складає комплекс підходів, критеріїв і показників.
Враховано потребу забезпечення інтегративності процесу оцінювання стосовно інтегрованих маркетингових комунікацій, як перспективного напрямку маркетингової діяльності для якого на даному етапі не сформовано достатньо обґрунтованої критеріальнопоказникової бази та порядку оцінювання. Узагальнено та структуровано базові підходи в контексті потреби розвитку методологічних аспектів оцінювання маркетингових комунікацій в інтернетсередовищі.
Abstract: This article actualizes the issue of forming effective marketing programs through the application of the scientifically sound methodology for evaluating the effectiveness of marketing communications in the Internet environment as part of an integrated marketing communications system. Problems and preconditions of effective use of tools of such estimation which makes a complex of approaches, criteria, and indicators are investigated. The basic approaches in the context of the need to develop methodological aspects of the evaluation of marketing communications in the Internet environment are generalized and structured, taking into account the need to ensure the integration of the evaluation process in relation to integrated marketing communications, as a promising direction evaluation procedure. At the same time, such a methodological basis should take into account the possibility of calculating key indicators on the existing accounting and empirical basis. The author has formed a list of contextual criteria for evaluating integrated marketing communications used in the Internet environment. The methods used in practice to calculate the effectiveness of marketing communications in the Internet environment to perform certain tasks are presented.
Indicators for evaluating the effectiveness of marketing communications in the Internet environment are structured, which can be differentiated into those that characterize the effectiveness of marketing communications and their effectiveness. Thus, the effectiveness of marketing communications is characterized by indicators of conversion, traffic, interaction, and direct sales. The list of indicators that characterize the effectiveness of marketing communications in the Internet environment is also described. The results of this study are aimed primarily at solving the problems of effective management of marketing communications in the Internet environment in the context of achieving a balance of marketing goals and interests of organizers and participants of communication events.
Ключові слова: комунікації, маркетингові комунікацій, інтегровані маркетингові комунікації, інтернет, інтернет-середовище, оцінювання, ефективність, критерій, показник, методологія
Key words: communications, marketing communications, integrated marketing communications, Internet, Internet environment, evaluation, efficiency, criterion, indicator, methodology
УДК: 339.137.2
UDC: 339.137.2

JEL: C81 M31

To cite paper
In APA style
Bereziuk, V. (2021). Methodological aspects of evaluation of integrated marketing communications efficiency in the internet environment. Economy and Entrepreneurship, 47, 48-63. http://doi.org/10.33111/EE.2021.47.BereziukV
In MON style
Березюк В.О. Методологічні аспекти оцінювання ефективності інтегрованих маркетингових комунікацій в інтернет-середовищі. Економіка та підприємництво. 2021. № 47. С. 48-63. http://doi.org/10.33111/EE.2021.47.BereziukV (дата звернення: 14.03.2025).
With transliteration
Bereziuk, V. (2021) Metodolohichni aspekty otsiniuvannia efektyvnosti intehrovanykh marketynhovykh komunikatsii v internet-seredovyshchi [Methodological aspects of evaluation of integrated marketing communications efficiency in the internet environment]. Economy and Entrepreneurship, no. 47. pp. 48-63. http://doi.org/10.33111/EE.2021.47.BereziukV [in Ukrainian] (accessed 14 Mar 2025).
# 47 / 2021 # 47 / 2021
Download Paper
57
Views
17
Downloads
0
Cited by

  1. Bortnik S.M. and Konyukh I.M. (2016). Intehrovani marketynhovi komunikatsiyi u diyal’nosti pidpryyemstva ta otsinka yikh efektyvnosti [Integrated marketing communications in the enterprise and evaluation of their effectiveness]. Elektronne naukove fakhove vydannya «Hlobal’ni ta natsional’ni problem ekonomiky», 14. Retrieved from http://globalnational.in.ua/issue-14-2016 [in Ukrainian].
  2. Il’chenko T.V. (2019). Intehrovani marketynhovi komunikatsiyi yak zaporuka konkurentospromozhnosti ahrarnoho pidpryyemstva [Integrated marketing communications as a guarantee of competitiveness of agricultural enterprises]. Ekonomika ta upravlinnya pidpryyemstvamy. 31. Р. 257–262 [in Ukrainian].
  3. Korol’ I.V. (2018). Marketynhovi komunikatsiyi [Marketing Communications]. Kyiv: Vizavi [inUkrainian].
  4. Romanenko O.O. (2018). Kontseptual’nyy bazys stratehichnoho upravlinnya komunikatsiyamy pidpryyemstva [Conceptual basis of strategic management of enterprise communications]. Biznes-navihator. 1 (44). Р. 166–172 [in Ukrainian].
  5. Rust T., Ambler T. and Carpenter G. (2004). Measuring marketing productivity: Current knowledge and future directions. J. of Marketing. 68 (4). Р. 76–89.
  6. Norik L.O. and Husachenko K.V. (2009). Ekonometrychni modeli otsinky efektyvnosti riznykh vydiv reklamy v ramkakh marketynhovykh komunikatsiy [Econometric models for assessing the effectiveness of different types of advertising in marketing communications]. Tekhnichnyy prohres ta efektyvnist’ vyrobnytstva, 1. Retrieved from http://vestnik.pp.ua/ View/28913 [in Ukrainian].
  7. Trusov M. (2009). Metrics for the New Internet Marketing Communications Mix. Kyiv [in Ukrainian].
  8. Arestenko T.V. and Arestenko V.V. (2014). Marketynh pidpryyemstv APK — komunikatsiyna skladova [Marketing of agro-industrial enterprises — communication component]. Zbirnyk naukovykh prats’ Tavriys’koho derzhavnoho ahrotekhnolohichnoho universytetu (ekonomichni nauky). 1 (25), Р. 23–26 [inUkrainian].
  9. Stewart D.W. and Paul A.P. (2009). From Consumer Response to Active Consumer: Measuring the Effectiveness of Interactive Media. Journal of the Academy of Marketing Science. 4. Р. 376–396.
  10. Copley P. (2004). Marketing communications management: concepts, theories, cases and practices. Oxford.
  11. Pickton D., Broderick A. (2005). Integrated Marketing Communications. Financial Times Pearson Education Limited.