Economy and Entrepreneurship

Economy and Entrepreneurship

Використання інформації з відкритих джерел для маркетингових досліджень товарних ринків

Use of open sources information for marketing research in products markets

DOI:

10.33111/EE.2022.48.OleksiukO_ShafalyukA

Анотація: Опрацьовано альтернативні способи збору і обробки даних з відкритих джерел інформації, що формують загальне розуміння ситуацій і тенденцій розвитку бізнесу на цільових ринках товарів і послуг. Розроблено рекомендації щодо удосконалення аналітичних технологій обробки інформаційних масивів з відкритих або широко доступних джерел інформації в системі маркетингових досліджень підприємств. Вивчаються і знайшли апробацію дієві способи оцінки якості та достовірності даних з відкритих або широко доступних джерел інформації. Пропонується та апробовано авторські підходи щодо виявлення недостовірної інформації (фейків) в інформаційному полі окремого товарного ринку. Запропоновано авторський варіант алгоритму організації якісного та ефективного опрацювання даних з відкритих джерел в системі інформаційного маркетингового забезпечення управління бізнесом.
Abstract: Alternative methods of collecting and processing data from open sources of information that form a common understanding of situations and trends in business development in target markets for goods and services have been developed. Recommendations for the improvement of analytical technologies for processing information arrays from open or widely available sources of information in the system of marketing research of enterprises are offered. Effective ways to assess the quality and reliability of data from open or widely available sources of information are being studied and tested. Improving approaches to integration into modern marketing information systems of modern content analysis tools, which organically provides constructive synergy of applied methods and tools of neuro-fuzzy modeling and clustering of information arrays, statistical analysis of information units, identification of psycho-emotional number of potential and actual consumers. The author’s variant of the algorithm of the organization of qualitative and effective processing of data from open sources in the system of information marketing support of business management is offered. It is shown that the great variability of the modern information environment (data, content) creates significant prerequisites and significant combinatorial opportunities for generating distorted information in different ways, as well as the dissemination of the latter. Possibilities for detecting inaccurate information (fakes) in the information field of a particular product market have been worked out. Comparison of the results of different models based on the confusion matrix showed that two of the four learning models, namely the neural network and the «random forest» model, did well enough to assess the reliability messages.
Ключові слова: маркетингові дослідження, товарний ринок, менеджмент, достовірність інформації, машинне навчання
Key words: marketing research, product market, management, reliability of information, machine learning
УДК: 338.2; 339.13
UDC: 338.2; 339.13

JEL: M21 M31

To cite paper
In APA style
Oleksiuk, O., & Shafalyuk, O. (2022). Use of open sources information for marketing research in products markets. Economy and Entrepreneurship, 48, 26-38. http://doi.org/10.33111/EE.2022.48.OleksiukO_ShafalyukA
In MON style
Олексюк О.І., Шафалюк О.К. Використання інформації з відкритих джерел для маркетингових досліджень товарних ринків. Економіка та підприємництво. 2022. № 48. С. 26-38. http://doi.org/10.33111/EE.2022.48.OleksiukO_ShafalyukA (дата звернення: 14.03.2025).
With transliteration
Oleksiuk, O., Shafalyuk, O. (2022) Vykorystannia informatsii z vidkrytykh dzherel dlia marketynhovykh doslidzhen tovarnykh rynkiv [Use of open sources information for marketing research in products markets]. Economy and Entrepreneurship, no. 48. pp. 26-38. http://doi.org/10.33111/EE.2022.48.OleksiukO_ShafalyukA [in Ukrainian] (accessed 14 Mar 2025).
# 48 / 2022 # 48 / 2022
Download Paper
59
Views
20
Downloads
0
Cited by

  1. Yang Yang, Lei Zheng, Jiawei Zhang, Qingcai Cui, Xiaoming Zhang, Zhoujun Li, Philip S. Yu. TI-CNN: Convolutional Neural Networks for Fake News Detection. arXiv:1806.00749v1 [cs.CL] – Vol. 3, Jun 2018. URL:https://arxiv.org/pdf/1806.00749.pdf [in English].
  2. Eslam Amer, Kyung-Sup Kwak, Shaker El-Sappagh. Context-Based Fake News Detection Model Relying on Deep Learning Models. Electronics – Vol. 11(8), April 2022. URL: https://doi.org/10.3390/electronics11081255 [in English].
  3. Jamal Abdul Nasir, Osama Subhani Khan, Iraklis Varlamis. Fake news detection: A hybrid CNN-RNN based deep learning approach. International Journal of Information Management Data Insights Vol. 1, Issue 1, April 2021. URL: https://doi.org/10.1016/j.jjimei.2020.100007 [in English].
  4. Rohit Kumar Kaliyar, Anurag Goswami, Pratik Narang, Soumendu Sinha FNDNet – A deep convolutional neural network for fake news detection. Cognitive Systems Research Vol. 61, June 2020, p. 32-44. URL: https://doi.org/10.1016/j.cogsys.2019.12.005 [in English].
  5. Somya Ranjan Sahoo, B.B. Gupta. Multiple features based approach for automatic fake news detection on social networks using deep learning. Applied Soft Computing – Vol. 100, March 2021. URL: https://doi.org/ 10.1016/j.asoc.2020.106983 [in English].
  6. Rohit Kumar Kaliyar, Anurag Goswami, Pratik Narang. A Hybrid Model for Effective Fake News Detection with a Novel COVID-19 Dataset. In Proceedings of the 13th International Conference on Agents and Artificial Intelligence (ICAART 2021) – Vol. 2, p. 1066-1072. DOI: 10.5220/00 10316010661072. URL: https://www.scitepress.org/Papers/2021/103160/ 103160.pdf [in English].