
Economy and Entrepreneurship
ISSN 2522-459X
Теоретико-методичні засади формування внутрішнього ринку інновацій як детермінанта розвитку корпоративного підприємництва
Theoretical and methodological foundations of the establishing of an internal market of innovations as determinant of the corporate entrepreneurship development
DOI:
10.33111/EE.2023.50.MysyliukV
Анотація: У статті розглянуто методичні засади формування внутрішнього ринку інновацій у бізнес-організаціях та його роль у розвитку корпоративного підприємництва. Доведено, що передумовою формування внутрішнього ринку інновацій є створення внутрішньої ринкової економіки, що передбачає розроблення дизайну підрозділів бізнес-організації (розукрупнення бізнесорганізації та формування центрів фінансової відповідальності); розширення автономії підрозділів бізнес-організації та покладення фінансової відповідальності на їхнє керівництво; розбудова організаційної структури на засадах концепції економічного управління та привнесення принципів ринкового контролю. Описано складові внутрішнього ринку інновацій (суб’єкти та об’єкти), механізм його функціонування (процес взаємодії суб’єктів), а також результати створення внутрішнього ринку інновацій. Запропоновано авторське визначення поняття «внутрішній ринок інновацій» та обґрунтовано його роль у розвитку корпоративного підприємництва.
Abstract: The article is devoted to the methodological foundations for the formation of the internal market of innovations in business organizations and its role in the development of corporate entrepreneurship. It is proved that the creation of the internal market economy is the prerequisite for the formation of the internal market of innovations. The creation of the internal market economy includes: the development of the design of business organization units (business organization scaling up and the formation of centres of financial responsibility); the expansion of the autonomy of business organization units and laying of financial responsibility for their management; the development of organizational structure on the basis of the concept of economic management and introduction of principles of market control.
The components of the internal market of innovations were clarified.
Subjects of the internal market of innovations are as follows: the parent business organization with the necessary resources (technological, human, material, financial, information, etc.), authors of innovative ideas (inventors), the pool of corporate entrepreneurs and their teams, internal investors (internal business customers/sponsors). Innovative ideas, developments, business projects, ideas on the development of new business initiatives and other results of employees’ creative intellectual activity of the parent business organization were defined as objects of the internal market of innovations. The mechanism of functioning of the internal market of innovations (process of interaction of its subjects), as well as the results of creation of the internal market of innovations are described. The author’s definition of the concept of an “internal market of innovations” is proposed. The role of the internal market of innovations for the development of corporate entrepreneurship is justified.
Ключові слова: підприємництво, корпоративне підприємництво, внутрішня ринкова економіка, внутрішній ринок інновацій, внутрішні венчурні ідеї працівників
Key words: entrepreneurship, corporate entrepreneurship, internal market economy, internal innovation market, internal venture ideas of employees
УДК: 334.78:330.341.1
UDC: 334.78:330.341.1
JEL: M13 M21 O31 O32
To cite paper
In APA style
Mysyliuk, V. (2023). Theoretical and methodological foundations of the establishing of an internal market of innovations as determinant of the corporate entrepreneurship development. Economy and Entrepreneurship, 50, 13-29. http://doi.org/10.33111/EE.2023.50.MysyliukV
In MON style
Мисилюк В.С. Теоретико-методичні засади формування внутрішнього ринку інновацій як детермінанта розвитку корпоративного підприємництва. Економіка та підприємництво. 2023. № 50. С. 13-29. http://doi.org/10.33111/EE.2023.50.MysyliukV (дата звернення: 14.03.2025).
With transliteration
Mysyliuk, V. (2023) Teoretyko-metodychni zasady formuvannia vnutrishnoho rynku innovatsii yak determinanta rozvytku korporatyvnoho pidpryiemnytstva [Theoretical and methodological foundations of the establishing of an internal market of innovations as determinant of the corporate entrepreneurship development]. Economy and Entrepreneurship, no. 50. pp. 13-29. http://doi.org/10.33111/EE.2023.50.MysyliukV [in Ukrainian] (accessed 14 Mar 2025).

Download Paper
74
Views
22
Downloads
0
Cited by
- Yevdokymova, N., Batenko, L., & Verba, V. (2011). Ekonomichne upravlinnia pidpryiemstvom [Economic management of the enterprise] (N. Yevdokymova, Red.). KNEU [in Ukrainian].
- Sarai, N. (2012). Osnovni formy funktsionuvannia vnutrishnoho ekonomichnoho mekhanizmu pidpryiemstva v konteksti yoho vnutrishnoi orhanizatsiinoi struktury [The basis forms functioning of the internal economic mechanism enterprises in the context of its internal organizational structures]. Innovatsiina ekonomika, (2), 127–131 [in Ukrainian].
- Kozlovskyi, V., & Donchak, L. (2013). Vnutrishnii ekonomichnyi mekhanizm vyrobnychykh pidpryiemstv [Internal economic mechanism of production enterprises]. Krok [in Ukrainian].
- Coster, J. (2017). Lessons from 3M Corporation: managing innovation over time and overcoming the innovator’s dilemma. [Master of 29 Science Thesis, KTH Royal Institute of Technology School of Industrial Engineering and Management].
- Tateisi, K. (1990). Vechnыi dukh predprynymatelstva [The eternal venture spirit] (Э. Шаховой & Г. Шахова, Пер.). Московский бизнес. [in Russian].
- Zakharchenko, V., & Zakharchenko, N. (2017). Poshuk ta vprovadzhennia novykh form i metodiv hospodariuvannia na osnovi rozvytku vnutrishnoho pidpryiemnytstva [The search and introduction of new forms and methods of management on the basis of development of the internal entrepreneurship]. Ekonomichnyi visnyk universytetu, (35), 129–139. [in Ukrainian].
- Hisrich, R., & Kralik, D. (2016). Advanced Introduction to Corporate Venturing. Edward Elgar Publishing.
- Roomi, M. (2020). Making Corporate Entrepreneurship Work: “The Innovation Rule” at 3M. Muhammad Azam Roomi, PhD. https://mroomi. com/making-corporate-entrepreneurship-work-the-innovation-rule-at-3m/
- Kozlovskyi, V., & Donchak, L. (2009). Strukturna model formuvannia vnutrishnoho ekonomichnoho mekhanizmu pidpryiemstva [Structural model of formation of enterprise internal economic mechanism]. Visnyk Vinnytskoho politekhnichnoho instytutu, (5), 36–39. [in Ukrainian].
- Daft, R. (2010). Organization Theory and Design (10th ed.). Cengage Learning.
- Chesbrough, H. (2003, 7 apr.). XTV: Xerox’s Attempted Recovery From “Fumbling the Future”. Business Research for Business Leaders. https://hbswk. hbs.edu/item/xtv-xeroxs-attempted-recovery-from-fumbling-the-future
- Schättin, C. (2019, 8 December). Relax, nothing is under control. Meet our Community: Christine Schättin, Raiffeisen Bank International. https://talentgarden.org/en/community/project-innovation-garden/
- The RBI Innovation Garden is the successful evolution of the intrapreneurship project, which Raiffeisen Bank International designed and implemented together with HYVE. (2018). The RBI Garden — Room to grow. https://www.hyve.net/en/blog/rbi-garden-room-to-grow/
- Shvets, D. (2021, 21 січня). Vnutrishnie pidpryiemnytstvo — yak vyklyk novoi normalnosti. Dosvid mizhnarodnykh korporatsii zaluchennia spivrobitnykiv do rozrobky innovatsiinykh rishen ta produktiv [Internal entrepreneurship as a challenge to new normality. Experience of international corporations involving employees in the development of innovative solutions and products]. Platforma vidkrytykh innovatsii supported by mind.ua. https://mind.ua/openmind/20221071-vnutrishnepidpriemnictvo-yak-viklik-novoyi-normalnosti
- Ligonenko, L. (2014). Ekonomichne upravlinnia pidpryiemstvom: teoretychna kontseptsiia [Economic management of the enterprise: Theoretical concept]. In Стратегічні імперативи сучасного менеджменту (с. 34–37). KNEU.