Economy and Entrepreneurship

Economy and Entrepreneurship

Ергодизайн і формування «технологічного каркаса» нової продукції

Ergosdesign and formation of the «technological frame» of new products

DOI:

10.33111/EE.2023.50.PuzkoS

Анотація: Формування технологічної основи включає визначення ключових технологій, які стосуються продукту, а також розробку набору рекомендацій і стандартів для розробки і впровадження цих технологій. Потім цю структуру можна використовувати як керівництво для розробки нових продуктів, гарантуючи, що вони розроблені відповідно до потреб користувачів, безпечні та прості у використанні.
Неможливо переоцінити важливість ергодизайну та формування технологічної основи. Зважаючи на швидкі темпи технологічних змін важливо, щоб компанії могли розробляти продукти, які відповідають потребам користувачів, є безпечними і простими у використанні. Інвестуючи в ergodesign і розробку технологічної бази, компанії можуть гарантувати, що вони здатні створювати продукти, які є водночас інноваційними та зручними для користувача, а також відповідають потребам їхніх клієнтів.
Abstract: Ergodesign is the process of designing productsor systems that are efficient, safe and easy to use. A cleartechnological base is important for the creation of such products. This framework should be based on the latest technologies andtake into account various factors such as user needs, usabilityand security.
In addition to a clear technological base, the ergodesign process also involves careful consideration of the user’s physical and cognitive abilities. This includes factors such as ergonomics, accessibility, and user experience. The ultimate goal of ergodesign is to create products and systems that are not only functional and efficient, but also enjoyable and intuitive to use. By prioritizing the needs and preferences of users, ergodesign can lead to increased satisfaction, productivity, and safety in a variety of contexts, from consumer electronics to industrial equipment.
The formation of the technology base includes theidentification of key technologies that are relevant to theproduct, as well as the development of a set of recommendationsand standards for the development and implementation of thesetechnologies. This framework can then be used as a guide forthe development of new products, ensuring that they aredesigned to meet user needs, secure and easy to use.
It is impossible to overestimate the importance ofergonomic design and the formation of a technological basis. Given the rapid pace of technological change, it is importantthat companies can develop products that meet the needs ofusers, are secure and easy to use. By investing in ergodesign andthe development of a technology base, companies can ensurethat they are able to create products that are both innovative anduser-friendly, as well as meeting the needs of their customers.
Ключові слова: ergodesign, технологічна основа, дизайн продукту, зручність використання, безпека, потреби користувача, настанови, стандарти, інновації, зручність
Key words: ergodesign, technological basis, product design, ease of use, safety, user needs, guidelines, standards, innovation, convenience
УДК: 338.332
UDC: 338.332

JEL: A14

To cite paper
In APA style
Puzko, S. (2023). Ergosdesign and formation of the «technological frame» of new products. Economy and Entrepreneurship, 50, 142-151. http://doi.org/10.33111/EE.2023.50.PuzkoS
In MON style
Пузько С.Г. Ергодизайн і формування «технологічного каркаса» нової продукції. Економіка та підприємництво. 2023. № 50. С. 142-151. http://doi.org/10.33111/EE.2023.50.PuzkoS (дата звернення: 14.03.2025).
With transliteration
Puzko, S. (2023) Erhodyzain i formuvannia «tekhnolohichnoho karkasa» novoi produktsii [Ergosdesign and formation of the «technological frame» of new products]. Economy and Entrepreneurship, no. 50. pp. 142-151. http://doi.org/10.33111/EE.2023.50.PuzkoS [in Ukrainian] (accessed 14 Mar 2025).
# 50 / 2023 # 50 / 2023
Download Paper
72
Views
26
Downloads
0
Cited by

  1. Accenture. «Sustainable packaging: Consumers prefer environmentally friendly options.» (2019). Available at: [https://newsroom.accenture.sg/asiapacific/news/study-reveals-clear-unmet-consumer-demand-for-sustainableproducts-in-singapore-accenture-and-wwf.htm]. Accessed on [26.04.2023].
  2. Brown, T. «Design thinking.» Harvard Business Review, 86(6), 2008, pp. 84–92.
  3. Design Management Institute. «Design Value Index.» (2015). Available at: [https://www.dmi.org/page/2015DVIandOTW/2015-dmiDesignValue-Index-Results-and-Commentary.htm]. Accessed on [26.04.2023].
  4. Ellen MacArthur Foundation. «The circular economy.» (2021). Available at: [https://ellenmacarthurfoundation.org/topics/circular-economyintroduction/overview]. Accessed on [26.04.2023].
  5. European Bioplastics. «Facts and figures.» (2021). Available at: [https://docs.european-bioplastics.org/publications/EUBP_Facts_and_ figures. pdf]. Accessed on [26.04.2023].
  6. Grand View Research. «Biodegradable tableware market size, share & trends analysis report by product, by region and segment forecasts, 2020- 2027.» (2020). Available at: [https://www.globenewswire.com/newsrelease/2023/02/15/2608857/0/en/Biodegradable-Tableware-Market-toGarner-USD-1-450-7-Million-by-2030-at-6-45-CAGR-Report-by-MarketResearch-Future-MRFR.html]. Accessed on [26.04.2023].
  7. ISO 9241-210:2019. «Ergonomics of human-system interaction — Part 210: Human-centred design for interactive systems.»
  8. Karaman, A. D., Karaman, S., & Ekinci, Y. «A systematic review on green marketing and sustainable development: Insights from emerging economies.» Business Strategy and the Environment, 30(1), 2021, pp. 497- 512.
  9. McKinsey & Company. «The business value of design.» (2018). Available at: [https://www.mckinsey.com/capabilities/mckinsey-design/ourinsights/the-business-value-of-design]. Accessed on [26.04.2023].
  10. Nielsen. «How sustainability is influencing consumer purchasing decisions around the world.» (2018). Available at: [https://nielseniq.com/ global/en/insights/analysis/2018/was-2018-the-year-of-the-influentialsustainable-consumer/]. Accessed on [26.04.2023].
  11. Norman, D. A. «The design of everyday things.» Basic Books. (2002).
  12. Ulrich, K. T., & Eppinger, S. D. «Product design and development.» McGraw-Hill Education. (2017).
  13. United Nations Environment Programme. «Single-use plastics: A roadmap for sustainability.» (2018). Available at: [https://search.issuelab. org/resource/single-use-plastics-a-roadmap-for-sustainability.html]. Accessed on [26.04.2023].
  14. United Nations Environment Programme. «Global plastics outlook: Trends to 2030.» (2020). Available at: [https://www.undp.org/sustainabledevelopment-goals/no-poverty?gclid=Cj0KCQjwuKiBhCsARIsAPztUF0XAOoCtx6uGJZ22mcir02zSum71yl2G6SdpQrEY_R dyTBH4MOgeeAaAov4EALw_wcB]. Accessed on [26.04.2023].