Economy and Entrepreneurship

Economy and Entrepreneurship

Логістична стратегія та підвищення конкурентоспроможності торговельного підприємства

Logistics strategy and increasing the competitiveness of a trade enterprise

DOI:

10.33111/EE.2023.51.KuzmenkoO_HruzinB

Анотація: У статті розглянуто актуальність підвищення конкурентоспроможності торговельних підприємств і вплив логістики на цей процес. Досліджено, що логістична стратегія може мінімізувати витрати на постачання та розподіл, зробити компанії більш конкурентоспроможними. Автори наголошують на ролі логістики у взаємодії з постачальниками та вдосконаленні цінової політики.
Підкреслено, що в умовах конкуренції рівень обслуговування стає ключовим фактором. Зазначено, що логістика сприяє інтеграції та покращенню взаємодії між функціональними сферами бізнесу. У дослідженні доведено, що вибір оптимальної логістичної стратегії сприяє скороченню витрат і підвищенню якості обслуговування, що сприяє успішному розвитку підприємств на ринку та підвищенню його рівня конкурентоспроможності.
Abstract: The article considers the urgent task of increasing the competitiveness of trade enterprises in the modern market. The authors note that this task is becoming extremely important for domestic entrepreneurs, as competition is intensifying significantly, and the survival of these enterprises requires the improvement of their competitive advantages.
The authors also consider the influence of the logistics strategy on the competitiveness of trade enterprises. It is noted that logistics is a key factor in all activities of these enterprises, and the study of this influence helps to develop effective strategies to increase their competitiveness. In the article, the authors also discuss the importance of improving interaction with suppliers and consumers to optimize logistics processes.
Better harmonization of specifications and coordination of pricing can reduce costs and make businesses more competitive, it said.
In this paper, the authors emphasize the importance of optimizing logistics processes at various stages of the supply chain, including effective inventory and distribution management. It is noted that these processes can significantly affect the competitive advantage of enterprises. Through this article, the authors call on enterprises to provide a high level of service as one of the key components of a competitive strategy, because in modern conditions, service plays an important role in meeting the needs of consumers. It is also noted that logistics can integrate and improve interaction between different functional areas of business, which helps to reduce the cost of products and increase the market position of enterprises.
The article concludes with the conclusion that the creation of an effective logistics system helps enterprises to reduce costs and increase profits, as well as to improve service quality and reduce the cost of goods, which are important factors for success in the market.
Ключові слова: конкурентоспроможність, логістика, логістична стратегія, управління, торговельне підприємство
Key words: competitiveness, logistics, logistics strategy, management, trade enterprise
УДК: [339.137.2:005.392-048.34]:330.526.33
UDC: [339.137.2:005.392-048.34]:330.526.33

JEL: F12 L91 M11 O16

To cite paper
In APA style
Kuzmenko, O., & Hruzin, B. (2023). Logistics strategy and increasing the competitiveness of a trade enterprise. Economy and Entrepreneurship, 51, 58-69. http://doi.org/10.33111/EE.2023.51.KuzmenkoO_HruzinB
In MON style
Кузьменко О.М., Грузін Б.В. Логістична стратегія та підвищення конкурентоспроможності торговельного підприємства. Економіка та підприємництво. 2023. № 51. С. 58-69. http://doi.org/10.33111/EE.2023.51.KuzmenkoO_HruzinB (дата звернення: 14.03.2025).
With transliteration
Kuzmenko, O., Hruzin, B. (2023) Lohistychna stratehiia ta pidvyshchennia konkurentospromozhnosti torhovelnoho pidpryiemstva [Logistics strategy and increasing the competitiveness of a trade enterprise]. Economy and Entrepreneurship, no. 51. pp. 58-69. http://doi.org/10.33111/EE.2023.51.KuzmenkoO_HruzinB [in Ukrainian] (accessed 14 Mar 2025).
# 51 / 2023 # 51 / 2023
Download Paper
68
Views
25
Downloads
0
Cited by

  1. Bowersox, D. J., & Daugherty, P. J. (1987). Emerging patterns of logistical organization. Journal of Business Logistics, 8(1), 46.
  2. Carbone, V., Rouquet, A., & Roussat, C. (2018). A typology of logistics at work in collaborative consumption. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 48(6), 570–585.
  3. Fernandes, D. W., Moori, R. G., & Filho, V. A. V. (2018). Logistic service quality as a mediator between logistics capabilities and customer satisfaction. Revista de Gestão, 25(4), 358–372.
  4. Mogaka, C. O., &Arani, W. (2020). Logistics strategy as a competitive tool for firm performance: The moderating effect of customer service effectiveness. Journal of Sustainable Development of Transportand Logistics, 5(1), 56–65. doi:10.14254/jsdtl.2020.5-1.6.
  5. Shishkin V. O., Bakhmetova Y. Yu. Prospects for the use of logistics strategy as a condition for ensuring the competitiveness of the enterprise. «Modern Economics», an electronic scientific publication on economic sciences. No. 14. (2019). P. 296–300.