Economy and Entrepreneurship

Economy and Entrepreneurship

Тенденції розвитку технік креативності в інноваційному підприємництві

Development tendencies of creativity techniques in innovative entrepreneurship

DOI:

10.33111/EE.2023.51.StasovskyiY

Анотація: Для покращення ефективності розробки інноваційних продуктів використовуються креативні техніки, інструменти, які полегшують креативний процес, оскільки передбачають планування і проєктування ситуацій для вирішення інноваційних завдань. У статті досліджено еволюцію розвитку технік креативності в інноваційному підприємництві. Вивчено основні етапи розвитку технік креативності, визначено механізми задіяння технік креативності у ході розробки інноваційних продуктів. Як вони змінювалися разом із розвитком науки та техніки. Досліджено основні техніки креативності, які використовуються в інноваційному підприємництві, а саме: метод проб і помилок, морфологічний аналіз, мозковий штурм, синектика, теорія рішення винахідницьких завдань (ТРИЗ). Проаналізовано переваги та недоліки цих технік та розроблено прогноз щодо розвитку технік креативності у майбутньому.
Abstract: In modern, global business, creativity plays a particularly important role. In most development strategies, companies need nonstandard, original solutions. This is what makes the product unique, valuable, useful.
Thus, faced with a world that is becoming increasingly complex, managers choose creativity as the most important leadership attribute.
Creative leaders encourage their employees to develop breakthrough innovations, offer to abandon outdated, conservative approaches and take calculated risks. We observe how in the modern world the activities of leading organizations demonstrate the critically important role of creativity as a component of innovation, competitiveness, successful, sustainable development, solving local issues and global challenges.
To improve efficiency in the development of innovative products, creative techniques are used, tools that facilitate and structure the creative process, as they involve planning and designing situations for solving innovative tasks. The article examines the evolution of the development of creativity techniques in innovative entrepreneurship.
The main stages of the development of creativity techniques were studied, the mechanisms of the use of creativity techniques in the development of innovative products were determined. How they gradually changed along with the development of science and technology. The main techniques of creativity used in innovative entrepreneurship are studied, namely: the trial and error method, morphological analysis, brainstorming, synectics, the theory of solving inventive tasks (TRIZ). The advantages and disadvantages of these techniques are analyzed, and a forecast of the development of creativity techniques in the future and directions of innovation, in the development of which creativity techniques will be involved, are developed.
Ключові слова: креативність, техніки креативності, інновації, інноваційний продукт, інноваційне підприємництво
Key words: creativity, creativity techniques, innovation, innovative product, innovative entrepreneurship
УДК: 658.338
UDC: 658.338

JEL: O31 O32

To cite paper
In APA style
Stasovskyi, Y. (2023). Development tendencies of creativity techniques in innovative entrepreneurship. Economy and Entrepreneurship, 51, 79-91. http://doi.org/10.33111/EE.2023.51.StasovskyiY
In MON style
Стасовський Ю.В. Тенденції розвитку технік креативності в інноваційному підприємництві. Економіка та підприємництво. 2023. № 51. С. 79-91. http://doi.org/10.33111/EE.2023.51.StasovskyiY (дата звернення: 14.03.2025).
With transliteration
Stasovskyi, Y. (2023) Tendentsii rozvytku tekhnik kreatyvnosti v innovatsiinomu pidpryiemnytstvi [Development tendencies of creativity techniques in innovative entrepreneurship]. Economy and Entrepreneurship, no. 51. pp. 79-91. http://doi.org/10.33111/EE.2023.51.StasovskyiY [in Ukrainian] (accessed 14 Mar 2025).
# 51 / 2023 # 51 / 2023
Download Paper
68
Views
18
Downloads
0
Cited by

  1. Ambrose, G., and Harris, P., Design Thinking, Bloomsbury Academic, 2009
  2. Mansfield, R. S., Busse, T. V. and Kreplka, E. J., «The effectiveness of creativity training». Review of Educational Research, 1978, Vol. 48, pp. 517–536.
  3. Arrow, K., Economic welfare and the allocation of resources for invention, in the rate and direction of inventive activity: economic and social factors, 1962, NBER, 609-626.
  4. Hnatyuk Y. S. Eristics and Euristics, Symphony Forte, 2013. — 268 p.
  5. Sproule, Anna Thomas Alva Edison: The World’s Greatest Inventor (1st U.S. ed.). Woodbridge, CT: Blackbirch Press, 2000.
  6. Synectics The Development of Creative Capacity William J. J. Gordon MacMillan Publishing Company, 1968.
  7. Altshuller G. S., Find an Idea: Introduction to TRIZ — Theory of Inventive Problem Solving, 10th ed. — Moscow: Alpina Publisher, 2017.
  8. Altshuller G. S., ALGORITHM FOR SOLVING INVENTIVE PROBLEMS ARIZ-85V, 1985 URL.: https://altshuller.ru/triz/ariz85v.asp
  9. The Great Explanatory Dictionary (GED) of the Modern Ukrainian Language SLOVOPEDIA, URL: ttp://slovopedia.org.ua/93/53397/ 865769.html