
Economy and Entrepreneurship
ISSN 2522-459X
Необхідність розробки стратегічної карти в процесі формування стратегії зовнішньоекономічної діяльності підприємств
The need to develop a strategic map in the process of forming a strategy for foreign economic activity of enterprises
DOI:
10.33111/EE.2024.52.KulishD
Анотація: У статті обґрунтовано необхідність розробки стратегічної карти в процесі формування стратегії зовнішньоекономічної діяльності підприємств. Встановлено, що в публікаціях підготовка стратегічної карти є одним з етапів розробки стратегії, на якому бачення майбутнього, стратегічне бачення або просто бачення розгортається в стратегічні цілі, які потім представлені в різних напрямах стратегічної карти. Розробці стратегії зовнішньоекономічної діяльності підприємства має сприяти вище керівництво, і вона має бути узгоджено сформульована на кожному рівні: від корпоративної стратегії до стратегії підрозділів. Під час розгляду прийняття стратегічної карти як інструменту управління на підприємствах важливо брати до уваги специфіку галузі. Надійні стратегії ЗЕД мають високу адаптивність до змін навколишнього середовища і хорошу динаміку протягом періодів часу, оскільки сценарії постійно оновлюються.
Abstract: The article substantiates the need to develop a strategic map in the process of forming a strategy for foreign economic activity of enterprises. It is established that in publications, the preparation of a strategic map is one of the stages of strategy development, at which the vision of the future, strategic vision or simply vision unfolds into strategic goals, which are then presented in different directions of the strategic map.
A strategic map is nothing more than a reflection of a company’s strategic goals and their relationship. The map is developed in the process of strategic planning and should be used as a reference and material for implementing the strategy, as well as when reviewing the strategy for its restructuring. It is a management tool that presents strategic goals in a single image. It provides information that is very often included in detailed strategic plans. While plans are important, few people read them in full, and even if managers read them, strategic goals are ultimately hidden in less up-to-date information.
The development of a strategy for foreign economic activity of an enterprise should be facilitated by senior management, and it should be formulated in a coordinated manner at every level: from the corporate strategy to the strategy of divisions. When considering the adoption of a strategic map as a management tool in enterprises, it is important to take into account the specifics of the industry. Reliable FEA strategies are highly adaptable to environmental changes and have good dynamics over time periods, as scenarios are constantly updated.
Ключові слова: необхідність, розробка стратегічної карти, формування стратегії зовнішньоекономічної діяльності, стратегічне планування, підприємство
Key words: necessity, development of a strategic map, formation of a strategy for foreign economic activity, strategic planning, enterprise
УДК: 339.5
UDC: 339.5
JEL: D89 M29 M49
To cite paper
In APA style
Kulish, D. (2024). The need to develop a strategic map in the process of forming a strategy for foreign economic activity of enterprises. Economy and Entrepreneurship, 52, 226-237. http://doi.org/10.33111/EE.2024.52.KulishD
In MON style
Куліш Д.В. Необхідність розробки стратегічної карти в процесі формування стратегії зовнішньоекономічної діяльності підприємств. Економіка та підприємництво. 2024. № 52. С. 226-237. http://doi.org/10.33111/EE.2024.52.KulishD (дата звернення: 14.03.2025).
With transliteration
Kulish, D. (2024) Neobkhidnist rozrobky stratehichnoi karty v protsesi formuvannia stratehii zovnishnoekonomichnoi diialnosti pidpryiemstv [The need to develop a strategic map in the process of forming a strategy for foreign economic activity of enterprises]. Economy and Entrepreneurship, no. 52. pp. 226-237. http://doi.org/10.33111/EE.2024.52.KulishD [in Ukrainian] (accessed 14 Mar 2025).

Download Paper
62
Views
14
Downloads
0
Cited by
- Ievtushenko V. A., Liashevska V. I., Chupryniuk Yu. V. Doslidzhennia ta vdoskonalennia stratehichnoho planuvannia zovnishnoekonomichnoi diialnosti pidpryiemstva. Biznes Inform. 2020. № 6. C. 23–29. https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-6-23-29
- I. A. Chekmasova, A. K. Tabaliuk Pobudova stratehichnoi karty na osnovi vykorystannia kontseptsii zbalansovanoi systemy pokaznykiv https://repository.kpi.kharkov.ua/server/api/core/bitstreams/ddd1e6e8-c689- 4c21-85ae-c5dea8948ecd/content
- Maslyhan O. O. Rozrobka stratehichnoi karty finansovoho potentsialu vyrobnychoho pidpryiemstva. Ekonomichnyi prostir. 2014. №2. S. 221–226
- A. Martelli, «Scenario building and scenario planning: state of the art and prospects of evolution,» Futures Research Quarterly, vol. 17, pp. 57–70, 2001. View at: Google Scholar
- E. Hiltunen, «Scenarios: process and outcome,» Journal of Futures Studies, vol. 13, no. 3, pp. 151–152, 2009. View at: Google Scholar
- F. Buytendijk, T. Hatch, and P. Micheli, «Scenario-based strategy maps,» Business Horizons, vol. 53, no. 4, pp. 335–347, 2010. View at: Publisher Site | Google Scholar
- F. Roubelat, «Scenario planning as a networking process,» Technological Forecasting and Social Change, vol. 65, no. 1, pp. 99–112, 2000. View at: Publisher Site | Google Scholar
- H. Ahn, «Applying the balanced scorecard concept: an experience report,» Long Range Planning, vol. 34, no. 4, pp. 441–461, 2001.View at: Publisher Site | Google Scholar
- H. Nørreklit, «The balance on the balanced scorecard—a critical analysis of some of its assumptions,» Management Accounting Research, vol. 11, no. 1, pp. 65–88, 2000.View at: Publisher Site | Google Scholar
- J. P. Martino, «A review of selected recent advances in technological forecasting,» Technological Forecasting and Social Change, vol. 70, no. 8, pp. 719–733, 2003. View at: Publisher Site | Google Scholar
- K. D. Miller and H. G. Waller, «Scenarios, real options and integrated risk management,» Long Range Planning, vol. 36, no. 1, pp. 93– 107, 2003. View at: Publisher Site Google Scholar
- M. E. Porter, Competitive Advantage, Free Press, New York, NY, USA, 1985.
- P. Schoemaker, «Scenario planning: a tool for strategic thinking,» Sloan Management Review, vol. 36, no. 2, pp. 25–40, 1995. View at: Google Scholar
- P. Schwartz, The Art of the Long View, Doubleday, New York, NY, USA, 1991.
- R. Othman, «Enhancing the effectiveness of the balanced scorecard with scenario planning,» International Journal of Productivity and Performance Management, vol. 57, no. 3, pp. 259–266, 2008. View at: Publisher Site | Google Scholar
- R. S. Kaplan and D. P. Norton, Strategy Maps: Converting Intangible Assets into Tangible Outcomes, Harvard Business School Press, Boston, Mass, USA, 2004.