Economy and Entrepreneurship

Economy and Entrepreneurship

Методологічні підходи статистичного оцінювання функціонування ринку освітніх послуг: теорія і практика

Methodological approaches of statistical assessment of the functioning of the educational services market: theory and practice

DOI:

10.33111/EE.2024.53.LysechkoY

Анотація: Сьогоднішні реалії глобального економічного розвитку та економічного розвитку України, тренди цифровізації підвищують роль і значення функціонування та розвитку ринку освітніх послуг. Розуміння тенденцій розвитку ринку освітніх послуг вимагає уваги до методологічних підходів статистичного оцінювання його функціонування. Стаття досліджує основні методичні підходи до статистичної оцінки функціонування ринку освітніх послуг, що забезпечує повне розуміння трендів ринку та полегшує прийняття рішень на основі освітніх, економічних даних. Запропоновано можливості та напрями використання цих методів у ході розкриття проблематики розвитку ринку освітніх послуг. Зазначено необхідність поєднання цих методичних підходів для більш ґрунтовного і системного оцінювання ринку освітніх послуг.
Abstract: Today's realities of global economic development and economic development of Ukraine, digitalization trends increase the role and importance of the functioning and development of the educational services market. The market of educational services is constantly changing under the influence of modern trends.
Understanding trends in the development of the educational services market requires attention to methodological approaches to statistical evaluation of its functioning. The article examines the main methodological approaches to the statistical assessment of the functioning of the educational services market, which provides a complete understanding of market trends and facilitates decisionmaking based on educational and economic data. In the article, the author emphasizes the role and necessity of combining theoretical training of knowledge and practical training of skills in education.
The main methodological approaches disclosed in the article include descriptive statistical analysis, trend analysis, statistical research methods, multivariate analysis, econometric methods, comparative analysis, structural equation modeling. The analysis of methodological approaches to evaluating the functioning of the educational services market conducted in the article made it possible to determine their characteristic features when conducting a study of the development of the educational market, to single out the main elements that they include, and to reveal their features in the process of research by foreign and domestic scientists of trends in the development of the educational services market. The author emphasized the possibilities and directions of using these methods when revealing the problems of the development of the market of educational services. The necessity of combining these methodical approaches for a more thorough and systematic evaluation of the market of educational services is indicated.
Ключові слова: ринок освітніх послуг, статистичний аналіз, тренди ринку освіти, інноваційні технології в освіті, статистичні методи дослідження, багатофакторний аналіз, економетричні методи, порівняльний аналіз, моделювання структурними рівняннями
Key words: educational services market, statistical analysis, education market trends, innovative technologies in education, statistical research methods, multivariate analysis, econometric methods, comparative analysis, structural equation modeling
УДК: 37.014.5:338.46]:311.4
UDC: 37.014.5:338.46]:311.4

JEL: C40 I21

To cite paper
In APA style
Lysechko, Y. (2024). Methodological approaches of statistical assessment of the functioning of the educational services market: theory and practice. Economy and Entrepreneurship, 53, 64-77. http://doi.org/10.33111/EE.2024.53.LysechkoY
In MON style
Лисечко Є. Методологічні підходи статистичного оцінювання функціонування ринку освітніх послуг: теорія і практика. Економіка та підприємництво. 2024. № 53. С. 64-77. http://doi.org/10.33111/EE.2024.53.LysechkoY (дата звернення: 14.03.2025).
With transliteration
Lysechko, Y. (2024) Metodolohichni pidkhody statystychnoho otsiniuvannia funktsionuvannia rynku osvitnikh posluh: teoriia i praktyka [Methodological approaches of statistical assessment of the functioning of the educational services market: theory and practice]. Economy and Entrepreneurship, no. 53. pp. 64-77. http://doi.org/10.33111/EE.2024.53.LysechkoY [in Ukrainian] (accessed 14 Mar 2025).
# 53 / 2024 # 53 / 2024
Download Paper
56
Views
9
Downloads
0
Cited by

  1. Androshchuk I. (2023). Suchasni tendentsii rozvytku osvity v Ukraini. Molod i rynok. №1 C. 17-21. DOI: https://doi.org/10.24919/2308- 4634.2023.273124 [in Ukraine].
  2. Hrytsenko K.H., Sydorenko A., Hrytsenko A. (2022). Modeliuvannia strukturnymy rivnianniamy vplyvu protsesu tsyfrovizatsii na rozvytok rynku osvitnikh posluh. Visnyk SumDU. Seriia «Ekonomika». № 4. С.143-151. URL: https://visnyk.fem.sumdu.edu.ua/issues/4_2022/15.pdf [in Ukraine].
  3. Kandyba I.O., Horban H.V., Honcharova N.V., Honcharov D.S. (2023). Statystychnyi analiz danykh pro vykorystannia obchysliuvalnykh resursiv kompiuteriv zakladu vyshchoi osvity zasobamy Python. Visnyk Khersonskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu. №1. DOI: https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2023.1.20 [in Ukraine].
  4. Kikosh Yu.V. (2017). Metodolohichni pidkhody bahatovymirnoho hrupuvannia rehioniv krainy za yakistiu nadanykh osvitnikh posluh ta intelektualnym potentsialom molodi. Efektyvna ekonomika. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6006 [in Ukraine].
  5. Kukharska L.V. (2020). Rynok osvitnikh posluh v Ukraini: realii ta perspektyvy. Sotsialno-pravovi studii. Vyp. 3 (9). С. 184-191. [in Ukraine].
  6. Lukianykhina O.A., Vyhaniailo S.M. (2023). Statystychni metody dlia tsilei nauky i praktyky. Nashe pravo. № 2. С.192-195. DOI: https://doi.org/10.32782/NP.2023.2.27 [in Ukraine].
  7. Ostapovskyi I., Ostapovska T. (2018). Reitynh zakladiv vyshchoi osvity yak vazhlyva skladova yikhnoho imidzhu. Pedahohichnyi chasopys Volyni. №1 (8). С. 29-34. [in Ukraine].
  8. Pavlenko O.V. (2017). Rozvytok rynku osvitnikh posluh VNZ: aktualni trendy ta prohnozy. Stratehiia ekonomichnoho rozvytku Ukrainy: zbirnyk naukovykh prats. № 41. С. 89-98. [in Ukraine].
  9. Yaremenko L., Malyshko V., Petryk B. (2022). Analiz rynku osvitnikh posluh natsionalnoi systemy vyshchoi osvity yak faktor konkurentospromozhnosti ekonomiky. Ekonomika & Derzhava. №9. URL: https://nayka.com.ua/index.php/economy/article/view/508 [in Ukraine].
  10. Bernard Marr. (2024). The Biggest Education Trends of the Next 10 Years. 09 Jul. URL: https://www.forbes.com/sites/bernardmarr/2024/ 07/09/the-biggest-education-trends-of-the-next-10-years/
  11. Bredyuk V., Joshi O. (2017). The econometric modeling of higher education system in the modern labor market. International Journal of new Economics and Sciences. №5 (1). URL: https://ijoness.com/resources/ html/article/details?id=150820&language=en
  12. Center for Education Initiative. Porivnialnyi analiz zabezpechennia yakosti osvitnikh posluh a USA ta Ukraini. Analitychna zapyska. URL: http://dialog.lviv.ua/wp-content/uploads/2021/01/Porivnyalniy-analizzabezpechennya-yakosti-osvitnih-poslug-v-SSHA-ta-Ukrayini.pdf [in Ukraine].
  13. GAISE College Report ASA Revision Committee. Guidelines for Assessment and Instruction in Statistics Education College Report 2016. URL: http://www.amstat.org/education/gaise.
  14. Guryanova L. (2021). Systems analysis and modelling of the educational services market. Innovative technologies and scientific solutions for industries. DOI:10.30837/ITSSI.2021.15.032
  15. Jakob Martina, Combet Benita. (2020). Educational aspirations and decision-making in a context of poverty. A test of rational choice models in El Salvador. Research in Social Stratification and Mobility. Vol. 69. DOI: https://doi.org/10.1016/j.rssm.2020.100545
  16. Lungu V. (2022). Prospective pedagogy: conceptual and methodological fundamentals. Monograph. June. 119 р. DOI:10.46299/979- 8-88722-627-9
  17. Mihai M., Ţiţan E., Manea D., Nechifor A. & Cotenescu A. (2020). Digital innovation in education in Romania quantitative approach. Proceedings of the International Conference on Applied Statistics. № 2(1). рр. 154- 165. DOI: 10.2478/icas-2021-0014.
  18. Ridgway J. (2016). Implications of the data revolution for statistics education. International Statistical Review. N 84: (3). pp.528-549.
  19. Subhash Kak. (2018). Universities must prepare for a technologyenabled future. URL: https://theconversation.com/universities-must-preparefor-a-technology-enabled-future-89354
  20. Thu Ha Truong, Keiichi Ogawa, Jean-Baptiste M. B. S. (2021). Educational expansion and the economic value of education in Vietnam: An instrument-free analysis. International Journal of Educational Research. Vol. 2. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2020.100025
  21. Zieffler A, Garfield J, Fry E. (2018). What is statistics education? In International Handbook of Research in Statistics Education. Springer. Pp. 37-70.