
Economy and Entrepreneurship
ISSN 2522-459X
Ключові компоненти інноваційних бізнес-моделей
Key components of innovative business models
DOI:
10.33111/EE.2025.54.YamnenkoH
Анотація: У статті запропоновано новий погляд на бізнес-модель як рушійну силу підприємницької діяльності. Ідентифіковано та систематизовано елементи інноваційних бізнес-моделей, які забезпечують їхню ефективність і стійкість в умовах конкуренції. Підтверджено висновки наукових досліджень і практичних кейсів, які підкреслюють важливість інноваційних бізнес-моделей для успіху компаній. Встановлено, що потрібен комплексний погляд на інноваційні бізнес-моделі, виділяючи такі компоненти, як детальну сегментацію цільових аудиторій, розробку індивідуалізованих ціннісних пропозицій, постійний діалог із клієнтами, клієнтоцентричні інновації, цифрову трансформацію бізнес-процесів, оптимізацію ресурсного забезпечення, розвиток партнерських мереж і диверсифікацію моделей монетизації. Результати дослідження можуть бути використані менеджерами і підприємцями для розробки ефективних стратегій розвитку бізнесу.
Abstract: The article offers a new view of the business model as a driving force of entrepreneurial activity, which is a dynamic system that requires constant updating. Globalization, digital technologies and changing consumer priorities require businesses to continuously search for new approaches to creating and conquering markets. Understanding the mechanisms of business model development is a key success factor in modern business. However, despite the growing interest in this topic, a systematic study of the key components of such models remains an urgent task. The article is concerned with identifying and systematizing the elements of innovative business models that ensure their efficiency and sustainability in a competitive environment. The conclusions of scientific research and practical cases that emphasize the importance of innovative business models for the success of companies are confirmed. It is established that a comprehensive view of innovative business models is required, highlighting the following components, namely: detailed segmentation of target audiences, development of individualized value propositions, ongoing dialogue with customers, customer-centered innovations, digital transformation of business processes, optimization of resource provision, development of partner networks and diversification of monetization models. Putting the customer at the center of business processes is a key factor in the success of innovative business models. A deep understanding of customer needs and behavior allows us to develop products and services that truly meet their needs. The widespread use of digital technologies is an integral part of innovative business models. The findings will expand the theoretical understanding of innovative business models, where a change in one element affects other components of the system, and form new approaches to their research.
The results of the study can be used by managers and entrepreneurs to develop effective business development strategies.
Ключові слова: інновації, інноваційний розвиток, клієнтоцентричні інновації, адаптивний розвиток, цифрова трансформація, бізнесмоделі, цінності, підприємство
Key words: innovation, innovative development, customer-centered innovation, adaptive development, digital transformation, business models, values, enterprise
УДК: 334.012.4
UDC: 334.012.4
JEL: F43 L20 O21
To cite paper
In APA style
Yamnenko, H. (2025). Key components of innovative business models. Economy and Entrepreneurship, 54, 86-97. http://doi.org/10.33111/EE.2025.54.YamnenkoH
In MON style
Ямненко Г.Є. Ключові компоненти інноваційних бізнес-моделей. Економіка та підприємництво. 2025. № 54. С. 86-97. http://doi.org/10.33111/EE.2025.54.YamnenkoH (дата звернення: 01.07.2025).
With transliteration
Yamnenko, H. (2025) Kliuchovi komponenty innovatsiinykh biznes-modelei [Key components of innovative business models]. Economy and Entrepreneurship, no. 54. pp. 86-97. http://doi.org/10.33111/EE.2025.54.YamnenkoH [in Ukrainian] (accessed 01 Jul 2025).

Download Paper
24
Views
9
Downloads
0
Cited by
- Yershova, O. O., Honcharenko, I. M. (2022). Suchasni modeli upravlinnia rozvytkom biznesu: sutnist, vydy, innovatsiini biznes-modeli. Zhurnal stratehichnykh ekonomichnykh doslidzhen (Journal of Strategic Economic Studies), № 2 (7), 75-85. [in Ukrainian]
- Kozub V. O., Chernyshova L. O., Plish I. M. (2019). Osoblyvosti evoliutsiinoho rozvytku biznes-modelei mizhnarodnykh kompanii. Problemy ekonomiky. (The problems of economy), №1, 12-19. [in Ukrainian]
- Svyrydenko, V., Hryshko, V. (2022). Formuvannia innovatsiinoi biznes-modeli v umovakh suchasnykh realii. Naukovyi zhurnal «Ekonomika i rehion». (Scientific journal “Economics and Region”), (3(86), 40-45. [in Ukrainian]
- Bocken, N., Boons, F., Baldassarre, B. (2019). Sustainable business model experimentation by understanding ecologies of business models. J. Clean. Prod., 208, 1498-1512.
- Curry, D. (2024). Airbnb Revenue and Usage Statistics. Business of apps. Retrieved from https://www.businessofapps.com/data/airbnb-statistics/
- Foss, N.J., Saebi, T. (2017). Fifteen years of research on business model innovation: how far have we come, and where should we go? J Manag., 43(1), 200-227.
- Geissdoerfer, M., Morioka, S.N., de Carvalho, M.M., Evans, S. (2018). Business models and supply chains for the circular economy. J. Clean. Prod., 190, 712-721.
- Gil-Gomez, H., Guerola-Navarro, V., Oltra-Badenes, R. & LozanoQuilis, J.A. (2020). Customer relationship management: digital transformation and sustainable business model innovation, Economic Research-Ekonomska Istraživanja, 33:1, 2733-2750.
- Jiang, F., Zheng, X., Fan, D., Zhang, P., and Li, S. (2021). The Sharing Economy and Business Model Design: A Configurational Approach. Journal of Management Studies, 58, 949-976.
- Leppänen, P., George, G., and Alexy, O. (2023). When Do Novel Business Models Lead to High Performance? A Configurational Approach to Value Drivers, Competitive Strategy, and Firm Environment. Academy of Management Journal, 66, 164-194.
- Markman, G. D., Lieberman, M., Leiblein, M., Wei, L. Q., & Wang, Y. (2021). The distinctive domain of the sharing economy: Definitions, value creation, and implications for research. Journal of Management Studies, 58(4), 927-948.
- Snihur, Y. and Wiklund, J. (2019). Searching for innovation: Product, process, and business model innovations and search behavior in established firms. Long Range Planning, 52, 305-325.
- Uber Technologies, Inc. (2024). Uber Announces Results for Third Quarter 2024. Retrieved from https://s23.q4cdn.com/407969754/files/doc_earnings/2024/q3/ earningsresult/Uber-Q3-24-Earnings-Press-Release.pdf
- Warp Analysis. (2024). Spotify Turns Profitable in 2024: What Investors Need to Know. Gurufocus.Retrieved from https://www.gurufocus.com/news/2636637/
- Zeng, J., Yang, Y., and Lee, S. H. (2023). Resource Orchestration and Scaling-up of Platform-Based Entrepreneurial Firms: The Logic of Dialectic Tuning. Journal of Management Studies. Wiley Blackwell, vol. 60(3), 605- 638.