Economy and Entrepreneurship
ISSN 2522-459X
Маркетингова природа конкурентоспроможності та форми її прояву
Marketing nature of competitiveness and forms of its manifestation
DOI:
10.33111/EE.2025.55.MelnykS
Анотація: Статтю присвячено вирішенню проблеми з’ясування природи конкурентоспроможності суб’єктів ринку як явища, що має забезпечити концептуальне обґрунтування вибору оціночних показників її рівня. Представлено авторське розуміння конкурентоспроможності як здатності підприємств витримувати спротив конкурентів у боротьбі за предмет конкуренції – купівельні кошти споживачів.
Дослідження зв’язку між маркетингом і конкурентоспроможністю підприємств здійснено на основі аналізу базових положення концепції маркетингу та їх трансформацій у сучасних умовах.
Доведено, що здатність задовольняти потреби споживачів з економічною вигодою для себе демонструють виключно конкурентоспроможні учасники ринку. Визначено маркетингові детермінанти конкурентоспроможності – маркетинговий результат, потенціал і функціонал, кількісний вимір яких є основою розрахунку реалізованої, потенційної і функціональної конкурентоспроможності підприємств.
Abstract: This article explores the nature of market participants’ competitiveness, providing a conceptual foundation for selecting evaluation indicators suitable for detailed analysis and effective competitive decision-making. It reviews different interpretations of competitiveness and methods to assess its level. The ambiguity in defining competitiveness attributes leads to diverse approaches in choosing evaluation criteria, often related to the results of economic activity at various functional levels.
The author conceptualizes competitiveness as an enterprise’s ability to withstand competitors’ pressure in the contest for the object of competition – consumers’ purchasing power, which transforms into sellers’ revenue when exchanged for goods or services. This interpretation aligns competitiveness with applied marketing concepts.
The study investigates the relationship between marketing and competitiveness by analyzing fundamental marketing principles and their evolution in contemporary conditions. It confirms that modern marketing technologies have not changed marketing’s core purpose: satisfying consumer needs while generating economic benefits through exchange processes. Competitive market participants uniquely demonstrate the ability to fulfill consumer needs profitably, reflecting a balance among competitiveness determinants–marketing outcomes, potential, and functionality. The balance between marketing outcomes and potential, aligned with an enterprise’s marketing goals, is regulated by adjusting marketing functional parameters.
The article proposes a set of indicators for defining these determinants and presents an algorithm for calculating realized, potential, and functional competitiveness. The study concludes that enterprise competitiveness is a complex applied result of marketing concept implementation at the institutional level, combining realized, functional, and potential components measured according to marketing outcomes, functionality, and potential.
Ключові слова: конкурентоспроможність, ознаки конкурентоспроможності, показники конкурентоспроможності, концепція маркетингу, маркетинговий комплекс конкурентоспроможності
Key words: competitiveness, attributes of competitiveness, competitiveness indicators, marketing concept, marketing mix of competitiveness
УДК: 338.45 33
UDC: 338.45 33
JEL: L10 M31
To cite paper
In APA style
Melnyk, S. (2025). Marketing nature of competitiveness and forms of its manifestation. Economy and Entrepreneurship, 55, 31-42. http://doi.org/10.33111/EE.2025.55.MelnykS
In MON style
Мельник С.М. Маркетингова природа конкурентоспроможності та форми її прояву. Економіка та підприємництво. 2025. № 55. С. 31-42. http://doi.org/10.33111/EE.2025.55.MelnykS (дата звернення: 24.12.2025).
With transliteration
Melnyk, S. (2025) Marketynhova pryroda konkurentospromozhnosti ta formy yii proiavu [Marketing nature of competitiveness and forms of its manifestation]. Economy and Entrepreneurship, no. 55. pp. 31-42. http://doi.org/10.33111/EE.2025.55.MelnykS [in Ukrainian] (accessed 24 Dec 2025).
# 55 / 2025
Download Paper
2
Views
1
Downloads
0
Cited by
- Porter, Michael E. The competitive advantage of nations: with a new introduction/Michael E. Porter. p. cm., 862 pages. https://ereader.perlego.com
- Khulei G., Saunders D., Pirsi N. Marketing strategy and competitive positioning / Translated from English. – Dnipropetrovsk: Balance Business Books, 2005. – 800 pages.
- Economics of enterprise. Textbook / I.O. Chaiun, H.M. Bohoslavets, N.S. Dovhal, L.L. Stasiuk, I.Yu. Bondar; edited by prof. N.M. Ushakova. – Kyiv: Kyiv National Trade and Economic University, 2005.– 569 pages.
- Strategic management. Textbook / Edited by Butka M. P. – Kyiv: Center for Educational Literature, 2021. – 376 pages.
- Yevtushenko N.O., Varnitsky V.V. Competitiveness of enterprises: concepts, approaches and evaluation methods // Economics. Management. Business, № 3(37), 2021, pp.12-17 https://journals.dut.edu.ua/index.php/emb/a rticle/view/2675/2568
- Shumilo O. S., Rudas D. S., Sukulsky V. M. Principles and methods for evaluating enterprise competitiveness // Business-INFORM № 6’2020, pp.291-297 https://mail.business-inform.net/export_pdf/business-inform2020-6_0-pages-291_297.pdf
- Herasimova V. O., Rezanov E. O. Competitiveness of the enterprise: essence and influencing factors in modern conditions // Economic space, № 154, 2020, pp.93-97 https://prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/482/470
- Shulha M.O. Development of directions for increasing the competitiveness of the enterprise // Entrepreneurship and Innovations, issue 12, 2020, pp.135-141 http://ei-journal.in.ua/index.php/journal/article/view/321/3157
- Dashko I. M. Research on the main methods for assessing the level of enterprise competitiveness // Economy and State, № 5 / 2020, pp. 108-110 http://www.economy.in.ua/pdf/5_2020/21.pdf
- Bohatska N. M. Features of assessing enterprise competitiveness // Effective Economics, №4, 2020. http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/4_2020/75.pdf
- Kuzmin O.Ye. Competitiveness of the enterprise: planning and diagnostics / Monograph / O.Ye. Kuzmin, O.H. Melnyk, O.P. Romanenko. – Ivano-Frankivsk: IFNTUNG, 2011. – 180 pages.
- Economic encyclopedia in 3 volumes, Kyiv, vol. I, Publishing center ‘Academy’, Kyiv, 2000, 864 pages.
- Alekseyenko L.M, Oleksienko V.M., Yurkevych A.I. Economic dictionary. – Kyiv: Publishing house ‘Maximum’; Ternopil: ‘Economic Thought’, 2000. – 592 pages.
- Economic encyclopedia in 3 volumes, Kyiv, vol. II, Publishing center ‘Academy’, Kyiv, 2001, 847 pages.
- Kotler F., Kartadzhaya Kh., Setyavan A. Marketing 5.0. Technologies for humanity / Philip Kotler, Hermawan Kartadzhaya, Ivan Setyavan; translated from English by O. Hladky. – Kyiv: KM-BOOKS, 2024, – 280 pages.
- Palka I. M. The role of marketing in modern economic conditions / Electronic scientific professional publication ‘Effective Economics’ http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/5_2019/34.pdf

