Economy and Entrepreneurship

Economy and Entrepreneurship

Інституційна структура сучасної корпоративної дипломатії

Institutional structure of modern corporate diplomacy

DOI:

10.33111/EE.2025.55.KhomanetsV

Анотація: За умов наростаючої геоекономічної невизначеності, істотного посилення турбулентності глобального економічного середовища та значного загострення міжнародної конкуренції за джерела сировини і ринки збуту багатонаціональні підприємства потребують всебічної підтримки своїх економічних інтересів на світових товарних та інвестиційних ринках каналами корпоративної дипломатії. У статті розкрито змістовну сутність корпоративної дипломатії та її інституційну структуру, а також обґрунтовано її місце і роль у партнерському діалозі держав і глобальних корпорацій. Комплексно охарактеризовано діяльність торговельних палат, бізнес-асоціацій, незалежних об’єднань і недержавних некомерційних організацій у налагодженні співробітництва органів державної виконавчої влади та підприємницьких структур у сфері розроблення й імплементації зовнішньоекономічної політики різних держав і регіонів.
Abstract: Over the past few decades, the global economy has undergone profound transformational changes that have impacted all structural subsystems. These changes have increasingly encompassed the fundamental processes of capital and production monopolization. In the first quarter of the 21st century, these processes have assumed a distinctly global dimension, extending across national economies, stages of social reproduction, and all sectors of the world economic system. Under conditions of mounting geo-economic uncertainty, heightened volatility in the global economic environment, and intensified international competition for access to raw materials and consumer markets, multinational corporations are progressively reliant on institutional mechanisms that support their economic interests in international commodity and investment markets – most notably, through the practice of corporate diplomacy. This article conceptualizes the essence of corporate diplomacy and delineates its institutional architecture. Particular emphasis is placed on its role and significance within the broader framework of strategic dialogue between nationstates and global corporations. It is argued that contemporary corporate diplomacy functions at both national and regional levels, encompassing flexible formats of public-private partnership that aim to facilitate the internationalization of national producers. The coordinating role of the state is underscored as central to this process, alongside the pivotal contribution of various representative, advisory, consultative, and dialogical platforms that foster inclusive engagement between governmental and business actors. The article offers a comprehensive assessment of the roles played by chambers of commerce, business associations, independent consortia, and non-governmental, non-profit organizations in facilitating cooperation between executive state agencies and business entities in the formulation and implementation of foreign economic policy at both national and regional levels.
Ключові слова: корпоративна дипломатія, бізнес-дипломатія, зв’язки з громадськістю, державно-приватне партнерство, торговельні палати, бізнес-асоціації, незалежні об’єднання, недержавні некомерційні організації
Key words: corporate business, business diplomacy, public relations, public-private partnership, chambers of commerce, business associations, independent associations, non-governmental non-profit organizations
УДК: 327.8:658.014:339.9
UDC: 327.8:658.014:339.9

JEL: D02 F23 L33

To cite paper
In APA style
Khomanets, V. (2025). Institutional structure of modern corporate diplomacy. Economy and Entrepreneurship, 55, 204-218. http://doi.org/10.33111/EE.2025.55.KhomanetsV
In MON style
Хоманець В.А. Інституційна структура сучасної корпоративної дипломатії. Економіка та підприємництво. 2025. № 55. С. 204-218. http://doi.org/10.33111/EE.2025.55.KhomanetsV (дата звернення: 24.12.2025).
With transliteration
Khomanets, V. (2025) Instytutsiina struktura suchasnoi korporatyvnoi dyplomatii [Institutional structure of modern corporate diplomacy]. Economy and Entrepreneurship, no. 55. pp. 204-218. http://doi.org/10.33111/EE.2025.55.KhomanetsV [in Ukrainian] (accessed 24 Dec 2025).
# 55 / 2025 # 55 / 2025
Download Paper
3
Views
2
Downloads
0
Cited by

  1. Edelman. (2023). 2023 Edelman Trust Barometer. Global Report. https://www.edelman.com/sites/g/files/aatuss191/files/2023- 03/2023%20Edelman%20Trust%20Barometer%20Global%20Report%20FI NAL.pdf
  2. AmCham EU. (2024, May). Annual report 2023. https://www.amchameu.eu/sites/default/files/publications/files/202406017_a nnual-report-2023_web.pdf
  3. Arbeiter, J., & Udovič, B. (2024). Corporate diplomacy. In Elgar Encyclopedia of Corporate Communication (Ch. 55, pp. 338–342). Edward Elgar Publishing.
  4. European Commission. (2007, April 18). Commission proposes stronger partnership to improve access to foreign markets for EU business (IP/07/510). https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_07_510
  5. Gateway House: Indian Council on Global Relations. (n.d.). About Us. https://www.gatewayhouse.in/about-us/
  6. Henisz, W. J. (2014). Corporate diplomacy: Building reputations and relationships with external stakeholders. Greenleaf Publishing / Routledge.
  7. Henisz, W. J. (2016). The dynamic capability of corporate diplomacy. Global Strategy Journal, 6(3), 183-196.
  8. Statista. (n.d.). Industry revenue of “business associations” in New York from 2012 to 2024. https://www.statista.com/forecasts/1206966/businessassociations-revenue-in-new-york
  9. Ingenhoff, D., & Marschlich, S. (2019). Corporate diplomacy and political CSR: Similarities, differences and theoretical implications. Public Relations Review, 45(2), 348-371.
  10. Keidanren. (n.d.). Policy & Action. http://www.keidanren.or.jp/ profile/pro001.html
  11. Kesteleyn, J., Riordan, S., & Ruël, H. (2014). Introduction: Business diplomacy. The Hague Journal of Diplomacy, 9(4), 303-309.
  12. Kochhar, S. (2018). Corporate diplomacy as an engagement strategy of the nonmarket business environment. In K. A. Johnston & M. Taylor (Eds.), The Handbook of Communication Engagement (pp. 347-356). John Wiley & Sons.
  13. Leonard, M., & Alakeson, V. (2000). Going public: Diplomacy for the information society. London: Foreign Policy Centre.
  14. London, M. (1999). Principled leadership and business diplomacy: A practical, values-based direction for management development. Journal of Management Development, 18(2).
  15. Macnamara, J. (2012). Corporate and organisational diplomacy: An alternative paradigm to PR. Journal of Communication Management, 16(3), 312-325.
  16. Marschlich, S. (2022). Corporate diplomacy: How multinational corporations gain organizational legitimacy – A neo-institutional public relations perspective. Springer VS Wiesbaden.
  17. Marschlich, S., & Ingenhoff, D. (2022). Public-private partnerships: How institutional linkages help to build organizational legitimacy in an international environment. Public Relations Review, 48(1), Article 102124.
  18. Marschlich, S., & Ingenhoff, D. (2021). The role of public relations in corporate diplomacy: How relationship cultivation increases organizational legitimacy. Journal of Public Relations Research, 33(2), 86-105.
  19. Ordeix-Rigo, E., & Duarte, J. (2009). From public diplomacy to corporate diplomacy: Increasing corporation’s legitimacy and influence. American Behavioral Scientist, 53(4), 549-564.
  20. European Commission. (2023). Report on the implementation and enforcement of the EU trade policy (COM/2023/740 final). https://eurlex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52023DC0740
  21. Rose, A. (2006). The foreign service and foreign trade: Embassies as export promotion. Haas School of Business, UC Berkeley.
  22. Ruël, H., & Wolters, T. (2013). Business diplomacy in multinational corporations (MNCs): An exploratory study. Paper presented at the Academy of International Meetings, Istanbul.
  23. Saner, R., & Yiu, L. (2014). Business diplomacy competences: A requirement for implementing the OECD’s guidelines for multinational enterprises. The Hague Journal of Diplomacy, 9(4).
  24. Saner, R., & Yiu, L. (2005). Swiss executives as business diplomats in the new Europe: Evidence from Swiss pharmaceutical and agro-industrial companies. Organizational Dynamics, 34(3).
  25. Scherer, A. G., & Palazzo, G. (2011). The new political role of business in a globalized world: A review of a new perspective on CSR and its implications. Journal of Management Studies, 48(4), 899-931.
  26. Small, J. (2014). Business diplomacy in practice: Advancing interest in crisis situations. The Hague Journal of Diplomacy, 9(4).
  27. European Commission. (n.d.). Welcome to Access2Markets. https://trade.ec.europa.eu/access-to-markets/en/content/welcomeaccess2markets-market-access-database-users
  28. UNCTAD. (2025). World Investment Report 2025: International Investment in the Digital Economy.
  29. Лисюк, В. (2021). Інституціоналізація цивілізованого інституту лобізму в Україні. Вчені записки Університету «КРОК», (2)62, 9-18.
  30. Маркус, І. (2022). Наукові підходи до визначення лобізму та основні концепції поняття. Вісник КНУ імені Т. Шевченка. Державне управління, (1)15, 24-27.
  31. Мацкевич, Р. М. (2013). Політико-правові засади формування інституту лобізму в Україні: монографія. Одеса: Фенікс.
  32. Пашкова, К. І. (2020). Лобізм в ЄС: Генеза та перспективи правового регулювання. Юридичний науковий електронний журнал, (9), 365-368.
  33. Рамадан, О. І. (2002). Технологія лобіювання. Вісник КНУ імені Т. Шевченка. Філософія, Політологія, (42-45), 88-90.
  34. Самойленко, О. О. (2020). Можливість запровадження американської моделі лобістської діяльності в Україні. Публічне управління та митне адміністрування, (2)25, 146-151.