
Economy and Entrepreneurship
ISSN 2522-459X
Штучний інтелект та ентропія: взаємодія хаосу і порядку в маркетингових стратегіях для цифрового розвитку бізнесу
Artificial intelligence and entropy: the interaction of chaos and order in marketing strategies for the digital development of business
DOI:
10.33111/EE.2024.53.TepliukM_SavranskaA
Анотація: У статті розглянуто взаємодію штучного інтелекту (ШІ) та ентропії у контексті маркетингових стратегій підприємств. Обґрунтовано значущість ШІ як інструменту впорядкування хаосу, який у сучасних умовах невизначеності й турбулентності виступає метафорою ентропії — невпорядкованості та складності сучасного ринкового середовища. Зазначено, що ШІ виконує функцію деміурга, який перетворює хаос ринкових даних на структуровані та ефективні рішення, допомагаючи підприємствам досягати довгострокової стійкості. Окреслено переваги ШІ, які полягають у здатності до персоналізації пропозицій, автоматизації процесів, прогнозуванні ринкових трендів і покращенні ефективності рекламних кампаній, що дозволяє бізнесам нові стратегії розвитку, перетворюючи ентропію на джерело креативного потенціалу.
Abstract: The article examines the interaction between artificial intelligence (AI) and entropy in the context of marketing strategies for enterprises. The significance of AI as a tool for organizing chaos is substantiated, where in modern conditions of uncertainty and turbulence, it serves as a metaphor for entropy — the disorder and complexity of the contemporary market environment. The conceptualization of bifurcations and fluctuations in marketing processes reveals their role as turning points and random oscillations, which create new opportunities for self-organization and the implementation of innovations. It is noted that AI acts as a demiurge, transforming market data chaos into structured and efficient solutions, helping businesses achieve long-term resilience. The interaction of chaos and order within a transcendental approach to marketing allows business management processes to be viewed as a synthesis of stability and variability, where AI becomes the mediator between the antithesis of chaos and the thesis of order. This allows enterprises to turn uncertainty and risks into opportunities for development. The advantages of AI are outlined, including its ability to personalize offerings, automate processes, forecast market trends, and improve the effectiveness of advertising campaigns, enabling businesses to develop new strategies by transforming entropy into a source of creative potential. The article explores the essence of the term «artificial intelligence». The tools of artificial intelligence that can be used in marketing, their nature, and examples of use are analyzed.
The main advantages of using artificial intelligence in marketing are summarized. In conclusion, AI provides a new managerial paradigm for interacting with uncertainty and chaos, helping businesses achieve resilience and competitiveness in conditions of constant change.
Ключові слова: штучний інтелект, маркетинг, біфуркація, флуктуація, резил’єнтність, трансцендентний підхід, маркетингові стратегії, сталий розвиток, інновації, цифровізація
Key words: artificial intelligence, marketing, bifurcation, fluctuation, resilience, transcendental approach, marketing strategies, sustainable development, innovation, digitalization
УДК: 004.8:658.8:519.25
UDC: 004.8:658.8:519.25
JEL: D81 L21 M31 O33
To cite paper
In APA style
Tepliuk, M., & Savranska, A. (2024). Artificial intelligence and entropy: the interaction of chaos and order in marketing strategies for the digital development of business. Economy and Entrepreneurship, 53, 92-100. http://doi.org/10.33111/EE.2024.53.TepliukM_SavranskaA
In MON style
Теплюк М.А., Савранська А.В. Штучний інтелект та ентропія: взаємодія хаосу і порядку в маркетингових стратегіях для цифрового розвитку бізнесу. Економіка та підприємництво. 2024. № 53. С. 92-100. http://doi.org/10.33111/EE.2024.53.TepliukM_SavranskaA (дата звернення: 14.03.2025).
With transliteration
Tepliuk, M., Savranska, A. (2024) Shtuchnyi intelekt ta entropiia: vzaiemodiia khaosu i poriadku v marketynhovykh stratehiiakh dlia tsyfrovoho rozvytku biznesu [Artificial intelligence and entropy: the interaction of chaos and order in marketing strategies for the digital development of business]. Economy and Entrepreneurship, no. 53. pp. 92-100. http://doi.org/10.33111/EE.2024.53.TepliukM_SavranskaA [in Ukrainian] (accessed 14 Mar 2025).

Download Paper
49
Views
11
Downloads
0
Cited by
- Haliapa, V. (2024). Tsyfrovyi marketynh u epokhu shtuchnoho intelektu: suchasne i maibutnie instrumentiv shtuchnoho intelektu ta yikh vplyv na marketynhovi stratehii biznesiv. Development Service Industry Management, (3), 46–51. https://doi.org/10.31891/dsim-2024-7(7)
- Hnoievyi, V. H., & Koren, O. M. (2021). Suchasni tendentsii tsyfrovoho marketynhu ta yikh vplyv na formuvannia marketynhovoi stratehii. Akademichnyi ohliad, 1(54), 49–55.
- Hreval, D., Nobl, S. M., Rohheven, A. L., & Nordfelt, Dzh. (2020). Maibutnie tekhnolohii u mahazynakh. Zhurnal Akademii marketynhovykh nauk, 48, 96–113.
- Ivanova, I. V., Borovyk, T. M., Zalozna, T. H., & Rudenko, A. Yu. (2023). Vykorystannia shtuchnoho intelektu v marketynhu. Marketing and Digital Technologies, 7(2), 32–42.
- Kuzomko, V. M., & Repnikova, I. P. (2017). Vykorystannia shtuchnoho intelektu u tsyfrovomu marketynhu. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy, 13, 112–118.
- Riepina I., Tepliuk M., Dziuba D., Moroz A. Vplyv entropii ta tsyfrovizatsii na rozvytok pidpryiemstv. Development Service Industry Management, 2024, № 2, s. 238–243. DOI: https://doi.org/10.31891/dsim2024-6(37).
- Riepina I., Tepliuk M., Dziuba D. Entropiia ta yii rol u tsyfrovii transformatsii biznes-protsesiv pidpryiemstva. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky, 2024, № 332(4), s. 255- 259. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2024-332-37.
- Riepina, I., Tepliuk, M., & Dziuba, D. (2024). Vplyv entropiinykh protsesiv na hlokalizatsiinyi rozvytok pidpryiemstv v umovakh tsyfrovizatsii . Modeling The Development Of The Economic Systems, (2), 229–234. https://doi.org/10.31891/mdes/2024-12-30
- Sahaidak M., Biletskyi Ya. Upravlinnia biznes-ekosystemoiu v umovakh transtsendentnosti. Stratehichni imperatyvy suchasnoho menedzhmentu: zbirnyk materialiv VII Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii [Elektronnyi resurs]. Kyiv: KNEU, 2024. S. 248-251. DOI: https://doi.org/10.35668/978-966-926-500-5.
- Stankevych, I. V., Sakun, H. O., & Sakun, O. V. (2023). Sotsialnoekonomichnyi fenomen «velykykh danykh» v stratehii tsyfrovoho marketynhu. Visnyk KhNTU, 2(85), 235–239.